Er jeg startet på p-piller på en forkert dag?

brevkassespørgsmål

Er jeg startet på p-piller på en forkert dag?

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Jeg startede på p-piller her for en måned siden. En torsdag aften fik jeg mørkebrunt udflåd, med lidt rødt blod oveni. Da startede jeg så på en pakke. Jeg tænkte så over det senere, om jeg burde have taget den, da det jo ikke var ''rigtig'' menstruation som sådan. Men jeg havde jo taget pillen, så jeg tænkte ikke længere over det. 8 dage efter kom min kæreste på besøg, og vi havde sex uden kondom én gang, hvor han kom i mig. Jeg er lige nu i min 7-dages pause. Der står at jeg burde få min mens på 2-3 dagen. Jeg tog min sidste pille onsdag, og det er lørdag i dag. Så det er 3. dag, men der er ingen tegn på min mens. Er der gået noget galt? Kan det være at pillerne ikke har virket som de skulle, fordi jeg måske ikke har taget den på den korrekte dag? Hvad skal jeg gøre hvis min menstruation udebliver?

Svar:

Hej pige 16 år

Ud fra din beskrivelse lyder det til at du har taget din p-pille som du skal, men du skal være klar over at din menstruation godt kan være lidt uregelmæssig her i starten.

Hvis din menstruation forsat udebliver, så vil jeg anbefale at du får taget en graviditetstest enten hos din egen læge eller du kan købe en test i feks matas (koster mellem 70 og 120 kr.)

Husk hvis du glemmer mere end en enkelt p-pille, er du ikke beskyttet mod uønsket graviditet i resten af af din menstruations periode, og skal derfor bruge andre beskyttende midler som for eksempel kondom.

Venlig Hilsen

Sascha