er jeg nymfoman?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Kære Cyberhus. Har i et stykke tid tænkt over om jeg lider af nymfomani. Har en del af "symptomerne" på det. Føler at jeg er besat af sex og tænker på det hele tiden. Indimellem (fx i skolen) har jeg svært ved at koncentrere mig, fordi jeg nærmest er liderlig hele tiden. Nogle gange går jeg ud på gymnasiets toiletter for at onanere, så jeg kan tænke klart igen. Kan heller ikke sove før jeg har fået en række orgasmer og nogle gange vågner jeg om natten og er vildt liderlig - og så onanerer jeg igen. Og som om det ikke er nok at jeg i mit vågne liv tænker på sex konstant, drømmer jeg også om det meget tit. Jeg er normalt en meget følsom person, men når det kommer til sex er jeg nærmest følelseskold. For mig er det ligegyldigt om jeg har følelser for en person, så længe vedkommende har en penis. Mange af mine tidligere forhold er gået i vasken, fordi jeg bare ikke kan nøjes med en fyr. Det er som om jeg har en trang til at være utro. Hvis jeg ikke har fået nogen form for sex i ca. en dag, føler jeg at jeg er lige ved at blive sindssyg. Så begynder jeg at gå til fyre, som jeg helst skulle holde mig fra hvad angår sex. Engang blev jeg så desperat for at få sex, at jeg gik i seng med min bedste ven, som jeg godt vidste havde meget stærke følelser for mig. Jeg blev ved med at overbevise mig selv om at det ikke var nogen god idé, fordi jeg bare ville knuse hans hjerte, men til sidst tog min sexlyst bare over. Derudover ser jeg virkelig tit porno og bruger en del af mine penge i sexshops. Det er et ret stort problem for mig, for jeg vil bare gerne have et "normalt" liv og forhold til sex, og så vil jeg også gerne kunne have et fast forhold hvor utroskab ikke er en nødvendighed. Men det er som om det bare er umuligt for mig. Ligesom cigaretter, alkohol og narkotika er det som om sex er mit drug, det fix jeg bliver nødt til at have, for ikke at blive irritabel og ukoncentreret. Tror du/I at jeg er nymfoman? Og hvad kan jeg gøre ved det? På forhånd tak for hjælpen. Mange hilsner fra mig

Svar:
Kære 17 årrige pige.
Tak fordi du skriver til os i Cyberhus.
Jeg kan godt forstå du overvejer om du er nymfoman, fordi sex fylder så meget i dit liv. Men jeg kan trøste dig med at det er et ganske lille antal mennesker som  bliver diagnostisere nymfoman, men at mange kvinder selv betegner sig som nymfomaner.
Når man som du er 17 år ræser hormonerne rundt i kroppen. Dit østrogenniveau som er det kvindelige lysthormon er på det højeste i din krop nu fordi din krop er klar til at blive befrugtet, så du kan bliver gravid og føre arten videre. En POWERFULD drift. Nogle mennesker føler denne drift mere end andre og jeg fornemmer at din drift er stor, men ikke unaturlig! Vær glad for du kan mærke din drift og lyst.
Du skriver, at du normalt er en meget følsom person, men at når det kommer til sex, så er du nærmest følelseskold og at det er ligegyldigt om du har følelser for en person, bare han har en penis. Det fortæller mig at du følger dine drifter, mere end du følger dine følelser i hjertet. Jeg tænker på om du kunne prøve at mærke efter i dit hjerte og blive i følelsen af kærlighed og fornuften hvis/når du bliver liderlig, hvis det altså er det du vil. Så vil du måske mærke tydeligt om du har lyst og er liderlig pga driften eller om det er dit hjerte som styrer? Måske har du bare ikke været sammen med den rigtige fyr endnu som har givet dig mulighed for at være sårbar og følsom ? Jeg kan godt forstå at det  bekymrer dig at du har haft sex med din ven, men bare det at du fortæller mig at du har tænkt på om det er en god ide´fortæller mig at du har taget et valg! Du lader driften styre, og lod i dette tilfælde ikke dit hjerte få plads, men du var omkring dit hjerte!
Jeg tænker på om du kunne fokusere/tænke på at det er godt for dig at du onanerer og at det er godt du lærer din krop og dens funktioner at kende. Du lærer hvad du godt kan lidt og mindre godt kan lide, så dine grænser ikke bliver overtrådt.
Med hensyn til at du bruger en del af dine penge i sexshops og tit ser porno, er der ikke noget galt med. Men hvis du selv synes det tager overhånd, kunne du prøve at tænke på om der er noget andet du har lyst til at gøre/lave og sætte i stedet for porno og sexshop. Der er så meget som kan sættes i stedet, men det er dig der besluttet at det er det du vil og derfor koncentrerer dig om. Husk på at du har et valg......... og at det du vælger får lov til at fylde.
Jeg håber at du kan bruge nogle af mine forslag, ellers er du velkommen til at skrive igen eller ringe på chat-telefonen og tale med en voksen. Nogle gange er det rart at tale om det man går og tænker på, fordi det fylder meget i ens liv!
De allerbedste sommerhilsner Mette.