Er jeg mærkelig ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
jeg er liderlig og onanerer og ser porno hver eneste dag, og flere gange om dagen, ingen af mine venner har nogensinde prøvet at være liderlig, se porno og onanere. Da jeg fortalte dem at jeg havde onanaret synes de bare det var klamt. Alle mine venner er på min alder, hvordan kan jeg være så liderlig når de ikke er?

Svar:
Hej med dig
Nej, du er på ingen måder mærkelig.
Det er helt naturligt og almindeligt at være liderlig, se porno og onanere. Over 70 procent af alle mennesker onanerer, så du er uden tvivl helt almindelig. Faktisk tænker jeg at det er sundt at onanere. Sundt fordi du på den måde lærer din egen krop og din seksuelle lyst bedre at kende, og samtidig får du sikkert frigivet en masse energi når du onanerer.
Nogle kan lide at se porno, og andre kan ikke. Så længe du synes det fungerer fint for dig er det ikke noget problem. Over halvdelen af alle ung eser jævnligt porno...så igen er du helt almindelig.
Det kan selvfølgelig være at dine veninder ikke har det på samme måde. Hvis I er jævnaldrene kan det være fordi de ikke helt er nået dertil endnu. Nogle finder interesse for onani allerede i 11-12 årsalderen, og andre er måske 15-16 år. Og som sagt er der også nogle som slet ikke onanerer, selv om det er de færreste. En anden mulighed kunne være at de synes det er pinligt at snakke om. Mange synes onani og seksuel lyst er meget privat. Måske har dine veninder det sådan?
Det vigtigste er at du skal vide at du er fuldstændig normal, og at du ikke gør noget forkert eller mærkeligt. Din lyst til t se porno og til at onanere er fuldstændig normal.
Mange hilsner
Niels-Christian