Er jeg Lesbisk eller Biseksuel
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg ved ik om jeg er lesbisk eller biseksuel. Jeg Har haft sex med en dreng og jeg har også haft sex med en pige. Det gør mig meget forvirret  fordi jeg ved ikke om jeg er til piger eller om jeg er til drenge. Vil i ikke nok hjælpe mig...!!!

Svar:
Hej med dig
Jeg forstår godt, at det kan gøre dig forvirret, at du ikke ved om du er biseksuel eller lesbisk. Samtidig vil jeg sige, at der helt sikkert er mange andre, som går med samme tanker og tvivl om deres seksualitet. Derfor kan det selvfølgelig godt være svært at have sådanne tvivlende tanker, men husk på du slet ikke er alene om at eksperimentere og gøre dig en masse tanker.
Jeg kan desværre ikke svare dig på om du er lesbisk eller biseksuel, men jeg kan give dig et svar, som måske kan gøre dig mere rolig omkring dine tanker og tvivl. For det er i sidste ende kun dig selv der kan mærke om du kan få samme slags kærlige og seksuelle følelser for både drenge og piger. I bund og grund handler det om at mærke efter inderst inde, hvad du føler når du fx kysser en dreng, er intim med en pige osv. osv. Alle dine oplevelser kan give dig et praj om, om du tiltrækkes af begge køn eller kun piger og på den måde kan du forsøge at finde ud af om du også tiltrækkes af drenge eller det kun er piger du er interesseret i. Prøv fx at overvej følgende:
- kunne du forestille dig at være kæreste med en dreng? eller vil du egentlig hellere være kæreste med en pige?
- tænker du ligemeget på drenge og piger?
- har du lyst til at være intim med både en drenge og en pige?
- kan du få stærke følelser for både piger og drenge?
Det er ingen skade at du nu gør dig en masse tanker og måske er lidt forvirret, det skal nok gøre dig stærkere og klogere på den anden side. Desuden kan det være du en dag forelsker dig i en pige eller en dreng og så ved du bare at det er det rigtige og har måske ikke behov for at definere seksualiteten. Vi har i samfundet ofte så travlt med at putte folk i kasser og det er almen kendt at dele folk efter heteroseksuelle, biseksuelle eller lesbiske. Lige på det her område tror jeg ikke, at man skal have så travlt med at få en betegnelse på sin seksualitet. For der er mange som oplever at de tiltrækkes af begge køn på et eller andet tidspunkt i deres liv, og derfor ikke føler at betegnelserne passer på dem.
Samtidig husk på du stadig er ung og har masser af år til at finde ud af hvem du gerne vil være kæreste med og om det både kan være en dreng eller en pige. Der er mange som først finder ud af i deres 20ér, 30ér eller endda ældre hvilket køn de tiltrækkes mest af - så du skal nok nå det.
Derudover vil jeg anbefale dig at kigge på følgende sider, hvor du helt sikkert kan finde mange andre som har det som dig og hvor der er skrevet en masse om bl.a. det at være biseksuel og lesbisk:
Landsforeningen for bøsser, lesbiske og biseksuelle: http://lgbt.dk/radgivning/biseksuel/
Sexlinien: http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=28989
Jeg håber du kunne bruge svaret! Og husk, du er altid velkommet til at skrive herind igen.
Venlig Hilsen Maria