er jeg lesbisk?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus. Jeg er en pige på 13 år der har et spørgsmål til jer: jeg har aldrig haft en kæreste, og har aldrig haft lyst til det indtil for en måned siden hvor jeg begynder hele tiden at tænke på en bestemt pige. Jeg har ikke tænkt på andet end hende i lang tid og jeg føler mig tiltrukket af hende. Jeg har lyst til hende og jeg tror jeg er forelsket i hende men hun ved det ikke. Jeg er ikke specielt drenget.: jeg spiller fodbold er one direction fan og har gode veninder. Jeg kan ikke forestille mig at være kærester med en dreng eller kysse med en , men kan Godt forestille mig det (og lide tanken om det) med en pige. Jeg kan da godt se at fx harry styles/justin bieber ikke er grimme, men jeg synes ikke de er lækre. Det synes jeg med nogle kvindelige kendte. Er jeg lesbisk eller Hvad sker der? Hilsen en forvirret pige.

Svar:
Hejsa
Det er et rigtigt godt spørgsmål, men også et lidt svært et at svare på.
Om du er lesbisk eller ej, er kun noget du kan finde ud af med dig selv, men her er et par tanker som måske kan hjælpe dine tanker.
Du skriver at du tænker på en bestemt pige og er tiltrukket af hende, ennda forelsket i hende. Det kan jo være et tegn på at du er lesbisk, men det kan også blot være et tegn på et stærkt venskab mellem dig og pigen. Og piger har det med at udvikle stærke venskaber og lægge flere følelser i deres venskaber end drenge for eksempel. Og det er en helt normal ting.
Samtidig så har du lige en alder hvor følelserne begynder at udvikle sig, puberteten, og det kan sagtens være at du afprøver dine følelser med noget ukendt, som for eksempel at have lidt mere en bare venne-følelser for pigen. Det er nemlig også meget normalt for teenagere at afprøve deres følelser, for at finde ud af hvem man virkelig er. For følelser er en del af at være menneske.
Men fordi jeg nævner ting som venne-følelser og at afprøve følelser, så kan det sagtens være at du er lesbisk. Og at være lesbisk er jo gået hen og er blevet en helt naturlig ting. F.eks. kan lesbiske og bøsse i dag blive gift. Og det er jo en dejlig ting at man kan vælge sin kærlighed, uanset om man kan lide drenge eller piger.
Én ting er helt sikkert, du behøver ikke skynde dig med at vælge hvad du er, og det er okay at forsøge sig lidt frem for at finde ud af hvad dine lyster er. For hvis du skynder dig, så kan det være at du vælger noget som du ikke er helt sikker på, og ved at forsøge sig lidt frem, og udforske din seksualitet, bliver du mere sikker på hvem du er og hvilken type menneske du er til.
Måske er det en tosset idé, men du kunne jo prøve at spørge dine veninder om de har haft nogle lignende tanker, måske bare spørg én af dine veninder, som du ved at du kan stole på og fortælle hemmeligheder til.
Det var ikke et svar på om du er lesbisk eller ej, men jeg håber at tankerne kan være med til at styrke dig i dine egne tanker, så du vælger præcist hvad du føler passer dig allerbedst.
Mvh
Casper