Er jeg Homo?!
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg vil mega gerne gøre noget frækt med en af mine venner, men jeg ved ikke om han har det på samme måde som mig. Omkring 1 år siden havde vi nogle hyggelige lege, og jeg rørte ved ham og omvendt, jeg ved bare ikke om han stadig vil? Dkal jeg spørge ham eller har i nogen gode idéer, for jeg har på fornemmelsen han måske også har lyst til noget frækt!

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå at det fylder rigtig meget for dig at du har lyst til din ven. Det kan være svært at vide hvordan andre har det, og det kan være rigtig svært at finde ud af. Det lyder til, at dig og din ven er tætte og før har eksperimenteret lidt. Det er godt at have en god ven, som man er tryg ved. Jeg synes det er godt at høre, at du ikke tager det for givet at selvom dig og din ven har lavet lidt før, så er det ikke sikkert at han stadig har lyst. Det er nemlig rigtig vigtigt at begge har lyst og er klar.
Jeg kan godt forstå du kan tænke om du er homoseksuel, nu du får disse lyster. Det er svært at svare på om du er homoseksuel. Det er helt normalt at få lyst til sex og seksuelle ting og at man kan begynde at tænde på andre mennesker, når man er i din alder. Hvilket køn man tænder på kan godt svinge i løbet af ens liv. Nogle er hele tiden til det modsatte køn, nogle er hele tiden til det samme køn, nogle er til begge køn. Andre kan opleve at have perioder hvor de er til det ene og så andre perioder hvor de er mere til det andet køn. Det er meget forskelligt. Der er ikke noget af det, der er forkert. Det er altsammen normalt og naturligt. Det kan være godt at prøve sig lidt frem, for at finde ud af det. Hvis du hele tiden mærker efter hvad der føles rigtigt, så er jeg sikker på at du nok skal finde ud af hvad du bedst kan lide. Det kan godt tage tid at finde ud af hvem man er, hvem man er til og hvad man bedst kan lide. Giv det tid og husk på at der ikke er noget af det, der er uanturligt.
I forhold til hvordan du kan finde ud af om din ven også har lyst til noget frækt, så kan du selvfølgelig godt spørge direkte. Det er den måde, man hurtigst finder ud af hvordan han har det og der er du også helt sikker på at du får klar besked og ikke selv skal tolke svaret. Der er dog også den risiko at du kan komme til at ødelægge noget mellem jer, og det ville jo være rigtig ærgerligt når I er så gode venner som det lyder til at I er. Du kender jo jeres venskab meget bedre end jeg gør og derfor kan du bedre vurdere om det ville ødelægge noget mellem jer.
Du kan også prøve at lægge nogle signaler ud og se hvordan din ven reagere på dem. Det kan for eksempel være at du rykker lidt tættere på ham, eller måske spørger ham om noget der handler om sex og ser hvordan han har det med at snakke om det. På den måde kan du få en ide om hvor han står henne og hvad han tænker om det. Denne metode vil dog også involvere en risiko for at du tolker hans reaktioner forkert og det kan føre til nogle akavede øjeblikke mellem jer. Som sagt kan det være meget svært at vide hvordan andre har det og hvad de har lyst til, og derfor skal man også være meget forsigtig, så man ikke overskrider nogle grænser.
Måske skal du også overveje hvordan du ville have det hvis du fandt ud af at din ven ikke var interesseret i noget frækt. Det kan gøre ondt at føle sig afvist, så det kan være en god ide at være forberedt. Vær forberedt på det værste og håb på det bedste. Sådan er der et ordssprog der lyder, og måske er det faktisk meget rammende for din situation? Du kan tænke dig om hvordan du ville have det med at han sagde nej. Ville det blive akavet mellem jer? Ville du blive ked af det? Ville du kunne være venner med ham når du har lyst til mere og han ikke har? Sådan er der mange ting, det kan være godt at have tænkt igennem inden, så du kan bedre kan håndtere det uanset hvad der sker mellem dig og din ven.
Noget frækt er jo et vidt begreb og jeg kan jo ikke vide hvad du mener med noget frækt, men husk på at I begge skal føle jer klar til det og have lyst til det. Det er som sagt helt naturligt at man får lyst til at eksperimentere og øve sig. Der er forskel på at have lyst i teorien og så at være klar i virkeligheden. Husk at mærke efter, hvis nu det skulle ske at han også var klar på noget frækt. I er begge unge og derfor er der masser af tid til at øve sig og gå stille og roligt frem. Man opnår et meget bedre "resultat" hvis man tager det stille og roligt og lidt ad gangen.
Når sådan nogle tanker fylder meget for en, kan det være rart og nødvendigt at have nogle at snakke med det om. Hvis du har brug for eller lyst til at snakke med nogle om det, så er du altid velkommen til at logge på vores 1-1chat og snakke med vores dygtige chatrådgivere om dine tanker og følelser. Du kan finde chatten her.
I må passe på hinanden! :-)
De bedste hilsner,
Astrid