Er jeg hetero, bi eller homo?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej, Ja, jeg ved egentlig ikke hvor meget dette har at gøre med sex, lyst og erotik, men det var det mest passende tema, synes jeg. Det handler nu nok mere om kærlighed og følelser. Jeg er en pige på 20 år, som er i tvivl om min egen seksualitet. Hen over det sidste års tid er min tiltrækning og beundring af piger/kvinder blevet stærkere og stærkere. Jeg havde en kæreste for to år siden, som var af hankøn vel at mærke, så jeg er begyndt at overveje, om jeg muligvis er biseksuel. Jeg kan nemlig stadig være meget tiltrukket af fyre. Det skræmmer mig på mange måder, hvis jeg er biseksuel, da jeg har ingen idé om hvordan jeg skal sige det til min familie og mine veninder. Jeg er bange for, hvordan mine veninder vil reagere på det - og skrækscenariet er selvfølgelig at de vil tage afstand fra mig, fordi de bliver nervøse i nærheden af mig, hvis man kan sige det sådan. Det er ikke fordi hverken min familie eller veninder er "homofobiske", men ingen af dem (eller jeg selv for den sags skyld) kender nogle homo- eller biseksuelle mennesker, så det vil blive noget helt nyt for alle, og det skræmmer mig, at jeg skal være dén, som skal tage skridtet. Jeg kan ikke forklare det bedre end det, selvom det måske er lidt svært at forstå hvad jeg mener. Grunden til at jeg skriver dette indlæg netop i dag er, at jeg havde en drøm i nat. Den gik i korte træk ud på, at jeg (sammen med bekendte) var på flugt fra en mand, som gerne ville herske over landet. Jeg blev ved med at vende tilbage til drømmen, selvom jeg vågnede ind imellem. Jeg tænkte nærmere over drømmen i morges og forsøgte at lave min egen lille analyse af den. Jeg kiggede på nogle internetsider for drømmetydning, og ganske rigtigt stod der at flugtdrømme "fortæller, at der er noget i os selv, vi flygter fra. I virkeligheden er det, man flygter fra ikke farligt – det er 'bare' nogle af vores skyggesider, som forsøger at komme i kontakt med os, fordi de vil accepteres. Det er os selv, der ikke vil kendes ved disse sider af os selv og derfor føler angst og flygter." (kilde: http://www.tabuet.dk/hemmelighed_droemmetydning.html) Jeg kan sagtens se mig selv i et forhold med en kvinde ligeså vel som med en mand. Jeg ved godt, at det er umuligt at give mig et svar på, om jeg er biseksuel udfra dette tåbelige, lille indlæg. Jeg søger måske bare et god råd eller nogle støttende ord eller lidt opmuntring, for jeg er ikke parat til at tage snakken med nogen endnu, selvom jeg har overvejet det utroligt mange gange på det seneste. Håber jeg kan få en eller anden form for svar. Med venlige hilsner om en god tirsdag, Marie.

Svar:
Hej Marie.
Det er helt fint du skriver til den her brevkasse, dit spørgsmål passer fint ind her og jeg synes bestemt ikke, at dit spørgsmål er et tåbeligt, lille indlæg. Det er et vigtigt og relevant spørgsmål, ikke kun for dig, men for mange andre unge, som er usikre på deres seksualitet.
Så bebrejd ikke dig selv, at du søger svar. Du er du ikke den eneste der oplever, at det er svært, at fortælle deres nærmeste omkring deres seksualitet. Selvom homo- og biseksuelle er helt normalt i vores samfund i dag, så kan det stadig være svært for homo- og biseksuelle at acceptere og bagefter fortælle deres nærmeste omkring deres seksualitet.
Jeg du har fundet frem til i tydningen af din drøm, det giver mening og lyder spændende. Men det er ikke min stærke side, så hæng mig ikke op på det.
Hvad din seksualitet er, er selvfølgelig svært for mig, at vide med sikkerhed. Men umiddelbart tænker, jeg, at din beskrivelse passer meget godt på hvad jeg hører biseksuelle fortæller omkring dem selv. En mulighed, kunne være, at kontakte LGBT's rådgivning http://www.lgbt.dk/raadgivning/, som er landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner. De kender til din situation og kan hjælpe dig i din afklaringsproces.
I forhold til at fortælle din omverden omkring din seksualitet, så tænker jeg, at du ikke behøves, at fortælle nogen noget lige med det samme. Så medmindre du har brug for, at snakke med nogle i din omgangskreds om din usikkerhed omkring din seksualitet, så kan du godt vente lidt, til du selv er kommet frem til et svar og har vænnet dig til svaret.
Lad os sige, at du finder frem til, at du er enten biseksuel eller homoseksuel, så kan du tænke lidt over hvem du er tryggest ved at fortælle det først og så åbne op omkring det i dit eget tempo.
Prøv at tjekke disse links ud, de fortæller lidt om det at springe ud:
http://www.dr.dk/tvaers/problemer/seksualitet/homoseksualitet
http://www.spring-ud.dk/ (Siden handler om bøsser der er sprunget ud og deres historier, men biseksuelle og lesbiske kan sagtens få lidt inspiration).
http://www.esgayp.dk/springud.php
http://www.ungdomsgruppen.dk/index.php?id=copy
Nu har jeg skrevet et kort og meget overfladisk svar. Grunden til det er, at jeg tænker at der er nogle med bedre viden om - og erfaring med området - som vil være bedre i stand til at hjælpe dig på vej i din afklaringsproces. Tænker her på LGBT: http://www.lgbt.dk/raadgivning/
Håber, at du kan bruge mit svar og held og lykke med din afklaringsproces.
Venlig hilsen Lisa.