Er jeg gravid? -første gang

brevkassespørgsmål

Er jeg gravid? -første gang

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

I dag, d.01-02-2011, havde min kæreste og jeg sex. (første gang for os begge) Det var ikke planlagt, og inden af os havde nogensinde forestillet os, sådan noget kunne ske. Jeg behøver vist ikke lægge skjul på, at jeg er mere end flov over hele episoden. Men altså, det hele skete så hurtigt, og det gjorde noget så ondt. - Men han nød det! Mit første spørgsmål er: 'Nu når det gjorde SÅ ondt, er det så bare et tegn på, jeg ikke er færdig-udviklet, eller bare at jeg ikke er klar? Og så er jeg jo nervøs for, om hvorvidt jeg er blevet gravid. Han stak den op i mig 2 gange, hvis man kan sige det sådan og kom IKKE. Men jeg har læst et sted, at præsperm kan gøre gravid? Jeg havde menstruation sidst fra d. 11 - 18-01, betyder det noget for, om jeg er gravid? Altså! .er det normalt, at det gør så ondt? . Kan jeg være gravid, når han ikke kom inden i mig,( eller kom overhovedet) da det gik så stærkt? /Hilsen den flove pige

Svar:

Hej du flove pige 14 år.

  • Jeg kan ikke sige dig præcis, hvorfor det gjorde så ondt på dig, at have sex med din kæreste. Det er faktisk helt normalt at det kan gøre ondt på piger, de første gange, de har samleje. Det kan være, som du skriver, fordi din krop ikke er færdig udviklet og klar til det endnu. Det kan også være fordi du føler dig nervøs eller måske er bange, og derfor spænder i underlivet. Det kan også være fordi du ikke er "varmet op" og derfor ikke er våd nok i skeden.

    Det er vigtigt at I begge har det godt med at have sex og samleje, og føler jer trykke og parate.

    Jeg er nødt til at fortælle dig at det ifølge loven ikke er tilladt for jer at have sex og samleje, da du er under 15 år. Det betyder at så længe du er under 15 år, så må du faktisk slet ikke have sex.

    Loven er lavet for at beskytte børn, fordi der er en hel masse følelser forbundet med at have sex og det kan være svært at forholde sig til, når man er barn. Loven er også lavet for at beskytte børn mod at gøre noget, som de senere måske kan komme til at fortryde og fordi din krop faktisk ikke er helt udviklet nok endnu, som du også skriver.

    Jeg synes det vil være en god idé, hvis du og din kæreste venter med at have sex og samleje indtil I begge er blevet 15 år.

  • Du har helt ret i, at præsperm kan gøre dig gravid. Chancen er ikke lige så stor, som hvis din kæreste kommer oppe i dig, men muligheden for befrugtning er der alligevel.

    Hvis du vil vide med sikkerhed, om du er gravid, så synes jeg du skal prøve en graviditetstest. Den kan du købe i Matas, på apoteket og i de fleste supermarkeder. Sådan en test er dog ikke helt 100% sikker. Hvis du vil være fuldstændig sikker, så synes jeg du skal kontakte din læge og få lavet en test af din læge.

  • Jeg kan godt forstå, hvis du synes at alt det her med din første gang, at det gjorde ondt og at du er bange for at være gravid, gør at du føler dig flov. Men det er vigtigt at du ikke går rundt alene og har det dårligt med at det skete. Hvis du har det sådan, så synes jeg du skal snakke med en voksen, som står dig nær. Det kan fx være din mor/far, anden familie eller en venindes mor.

    Hvis du går rundet og har det dårligt og er flov, så kan en voksen være rigtig god at snakke med og give dig støtte, måske kan din mor eller far fx tage med dig til lægen. Jeg ved godt at alt det her måske kan lyde til at være rigtig svært at gøre, men det er som sagt vigtigt at du ikke går med det alene og har det dårligt og er flov - sket er jo sket.

Jeg håber du kan bruge mine råd.

Vinterhilsner Mie