Er han for gammel
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
du Hej cyberhus
jeg har synes jeg selv et kæmpe problem...
vi har lige fået ny klasselærer, han er så også min tennistræner og min håndboldtræner.
problemet er bare han er 38 men meget ung af sin alder og ligner en på 20, vi er rigtig ofte sammenlege f.eks. På skolens toiletter efter skole
eller i omklædningsrummene. Da han er 23 år ældre end mig, vil han jo også mere, men jeg har bare ikke rigtig lyst, det fortalte jeg ham så
i går, men han var ligeglad. så har jeg også lige et spørgsmål mere, er det for meget at have sex med en 2-3 gang om dagen i cirka 30-45 min?
når han nu er 23 år ældre end mig er han jo som sagt også mere moden, da han så spurgte mig først gang han var på skolen om vi skulle have sex,
var også vores første gang, jeg sagde nej, men han overfaldt mig bare og sagde det ikke var noget jeg bestemte...
for en uge siden fik jeg så det meget mærkelige spørgsmål af han om vi ikke skulle have et barn, hvilket jeg så sagde nej til. Vi bruger altid kondom,
men det ville han ikke gå med til vi gjorde den gang fordi vi jo skulle have et barn mente han...
Nu må i ikke tro jeg ikke vil være sammen med han for det vil jeg virkelig gerne..
håber i kan give mig nogle råd..
mvh Amalie!

Svar:
Hej Amalie
Det er godt du skriver, for at få nogle råd med på vejen i forhold til sitiationen omkring din klasselærer. Det kan altid være godt, at høre andres meninger om det, som fylder for en. Så kan det nemlig nemt være, at man kan få nogle nye ideer til, hvordan man kommer ud af situationen eller kan løse problemet.
Når du skriver, at du gerne vil være sammen med din lærer, bliver jeg nødt til at fortælle dig, at det er ulovligt af din lærer, at han har sex med dig. Loven siger forskellige ting, omkring hvem der må have sex med hinanden. I dit tilfælde er der særligt en lov, som er gældende. Loven handler om, at en lærer ikke må have et forhold til en elev under 18 år. Loven er lavet, fordi en lærer har en speciel postition til sin elev, som gør, at en lærer kan være en man ser op til, beundrer eller bliver imponeret over. Den lov har din klasselærer overtrådt og derfor er det meget forkert det han gør.
Du fortæller, at der er meget stor aldersforskel på jer og for at svare direkte på overskriften til dit spørgsmål - ja, så er din lærer for gammel til dig. Det lyder til, at han bruger sin rolle som klasselærer, tennis - og håndboldtræner og aldersforskellen mellem jer, til at få en vis magt over dig. På den måde, kan det være svært for dig at sige fra - og måske stoler du på, at han ikke gør noget ulovligt mod dig, fordi han er voksen, fordi du beundrer ham eller fordi du stoler på ham? (som du sandynligvis også gør med andre voksne). Men det er meget forkert, det han gør og det er alvorligt, at han ikke lytter til dig. Når han ikke respekterer dine grænser og ikke hører, når du siger nej til at være sammen med ham, så udnytter han dig. Som du måske ved, kaldes det seksuelt overgreb eller voldtægt. Derfor skal du gøre alt hvad du kan, for at stoppe med at være sammen med ham fremover.
Som du også er inde på, er han langt mere moden end du er. Han ved helt sikkert en masse mere om sex og kender sine behov og grænser. Da du stadig er 15 år, er det helt naturligt, at du er ikke helt ligeså erfaren endnu. Du kender måske ikke din krop godt nok til at vide, hvad du godt kan lide - og hvor dine grænser går? Det kan også være, at din krop ikke er helt moden nok eller klar til at have sex på den måde endnu? Det er nemlig helt naturligt at bruge langt tid på, at finde ud af, hvad man gerne vil og hvad man ikke vil rent seksuelt. Derfor, kommer du nemt til at overskride dine egen grænser, når du er sammen med din lærer og jeres sex bliver på den måde, som han gerne vil have det. Så udover, at det er ulovligt at din lærer er seksuelt sammen med dig, så risikerer du, at såre dig selv og glemme dig og dine grænser. Det kan have nogle ubehagelige følger ind i dit voksne liv og derfor er det også vigtigt, at du får sagt fra og stoppet jeres forhold med det samme.
Det allerbedste vil være, at få fortalt andre end mig om dine oplevelser. Du har brug for hjælp fra en voksen, for at få løst problemet med din lærer og for at få det bedre igen. Se, om du kan komme i tanke om en god og støttende voksen, som du vil kunne sige det hele til? Hvis det er svært at få sagt (og det forstår jeg virkelig godt, hvis det er), kan du eventuelt vise dit brev til "din udvalgte voksne". På den måde, kan du få hjælp fra en voksen, som du kender og du kan måske også få gode råd til, hvor du videre kan henvende dig? Det kan også være, at den voksne, som du fortæller det til, vil følges med dig hen til andre voksne, som er vant til at snakke med børn og unge, som har oplevet noget lignende dig?
Hvis du har brug for at snakke anonymt om dine muligheder, inden du går videre til en voksen, er du velkommen her i Cyberhus' 1-1 chat. Her kan du anonymt henvende dig og få gode råd af lyttende og støttende voksne, så du kan få mere hjælp til, hvordan du kommer godt videre.
Der findes også en hjemmeside, hvor du kan få hjælp fra profesionelle voksne til, hvad du skal gøre. Her behøver du ikke nogen henvisning og du behøver heller anmelde overgrebene til politiet, hvis du ikke umiddelbart har lyst til det. Prøv at kigge nærmere på det.
Husk på, det er ikke dig, der har gjort noget forkert - det er din klasselærer, som er gået over stregen. Jeg håber på, at du finder en god voksen at fortælle om dine oplevelser til, så du kan få hjælp til at komme godt videre. Jeg tror bestemt, at det vil lykkes for dig.
De bedste hilsner fra Signe
.