Er det for tidligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en dreng på 14 år og mit spørgsmål er om jeg er for tidligt ude seksuelt? For jeg fik en kæreste da jeg var 14 år og 3 måneder og vi har haft sex ca. 20 gange på kun lidt over 2 måneder vil gerne vide om der er noget galt i det og om det er skidt at have sex allerede som 14 årig? :/

Svar:
Hej med dig
Der er meget snak om den seksuel lavalder og vi skriver det også tit her i brevkassen, når en unge skriver ind og er under 15 år. Så jeg kan godt forstå du er nysgerrig og jeg synes det er super du spørger.
Nu har du en kæreste og I har haft sex 20 gange, så I er gået i gang lidt tidligt, men det kan vi ikke gøre noget ved nu :) Jeg regner med at I har et godt forhold og at I begge to nyder den sex I har, så det er fint nok.
Loven er lavet for at beskytte børn og unge, så de ikke kommer til at gøre noget som de ikke er klar til. Sex handler om følelser og sommetider kan man føle sig klar som 12 eller 14 årig, men når man så ligger der i sengen, så kan det blive en dårlig oplevelse, fordi man alligevel ikke er klar. Så derfor har man fundet frem til alderen 15 år, hvor mange unge begynder at kende så meget til sig selv, ens egen krop og til kærlighed, at det bliver en god oplevelse.
Den anden årsag er, at det skal beskytte børn og unge fra at have sex fra en voksen, elelr en der er meget ældre end en selv, fordi det kan også være en dårlig oplevelse og usundt for den unge.
Så det er grunden til loven, men for jer to handler det om, at I respekterer hinanden og jeres grænser. Såhvis I gør det, så hyg jer videre. Men husk, hvis en af jer oplever noget ubehageligt eller grænseoverskridende, så få snakket sammen om det og hvis I har brug for det, kan I skrive til brevkassen her eller kigge forbi chatten her i Cyberhus.
I må begge have en dejlig Jul..
Venlig hilsen
Erroll