er det for tidligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej cyberhus.
mig og min kæreste er meget glade for hinanden,
men vi har ikke været sammen i så lang tid.
vi elsker hinanden meget højt,
og vi kysser/snaver tit.
vi har rørt lidt ved hinanden men kun med tøj på intilvidre.
2 gange har vi været alene hjemme ved ham, og vi har begge to meget lyst til at have sex,
men vi har altid stoppet fordi vi tror det er for tidligt, fordi vi begge to kun er 11.
men vi er begge to i puberteten og jeg har udflåd dagligt,
men er det for tidligt har have set når vi kun er 11 år?
- S og M

Svar:
Hej med dig
Hvor er det godt du skriver inden du kaster dig ud i noget du ikke er helt sikker på om du er klar til.
Det med hvornår man er klar til sex kan være svært at sætte en præcis alder på da det selvfølgelig er meget forskelligt fra person til person.
Men når du spørger om det er for tidligt for dig og din kæreste når i begge to er 11 år så vil jeg alligevel godt give et tydeligt svar. Jeg synes at det er tidligt at have sex som 11-årig og jeg synes også at det er for tidligt.
Det er godt at du og din kæreste er rigtig glade for hinanden og at I begge to har vildt meget lyst til at prøve. Det er to vigtige ting når man skal finde ud af om man er klar. Men selv om I er glade for hinanden og begge to har lyst, er jeg ikke sikker på at det ville være en god idé hvis I faktisk prøvede at have sex.
Der er nemlig MEGET stor forskel på at have lyst og at have en fantasi om sex og så til faktisk at prøve det. Sex kan være rigtig dejligt og skønt, men særligt de første gange kan det også være lidt svært, måske gøre lidt ondt og meget let være en lille smule pinligt og akavet. Man kan let komme til at føle at det faktisk bliver en lidt for voldsom oplevelse og så er det bare lidt lettere hvis man er lidt ældre og på den måde måske lidt bedre kan klare når følelser bliver svære.
I Danmark er det sådan at de fleste unge er omkring 15-16 år når de har sex første gang. Nogle er lidt yngre og nogle har først sex første gang når de er over 18 år...altså voksne.
Jeg synes du og din kæreste skal vente et stykke tid endnu, inden I kaster jer ud i sex. I kan sagtens blive ved med at kysse og røre ligesom i allerede gør, og nyde hinanden på den måde. Hav lidt tålmodighed og hold lidt igen med at kaste jer ud i sex...det skal nok komme, og hvis I venter er jeg sikker på at det bliver en meget bedre oplevelse for jer begge to, end hvis I gør det nu.
Mange hilsner
Niels-Christian