Er det sært?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hey....
Jeg var for første gang sammen med en fyr da jeg var 15 og het siden da kun været med en anden fyr.. jeg har aldrig kunnet lide sex jeg kan ikke se hvad der er så godt ved det... hvorfor kan nogen li at have en anden der oppe det gør ondt og føles underligt på en dårlig måde... det skal måske osse lige tages til overvejelse at jeg ønsker at blive en dreng.... jeg tror jeg er kommet frem til at jeg er asexuel men pan-romantisk... er det underligt.... når folk spørger siger jeg bare jeg er bisexuel da jeg ikke gider flere a deres underlige blikke... jeg har en masse veninder der bliver ved med at tale om hvor godt sex er og hvor trængende de er... når jeg så spøger hva de mener siger de enten bare at det er noget jeg ik selv har prøvet eller at det er den bedste følelse ever.... jeg svare altid atjeg altså ikke er jomfru som alle folk tror... jeg kan bare ikke lide det og har aldrig syntes det føltes godt... heller har jeg aldrig været sexuelt tiltrukket a et andet menneske... min søster på 14 næsten 15 tænker allerede på sex og er sexuelt tiltrukket til Mr. Harry Styles fra One Direction... jeg sys da at mange a dem ser søde eller godt ud men ønsker på ingen måde nogen sexuel omgang med dem og det gælder både drenge og piger men jeg elsker at ligge ogputte op a dem... er det sært eller er det bare fordi at jeg har hørt for mange sige til mig at jeg er underlig at jeg sys det?
Kh SC

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at du tænker meget over al det her med sex og sexualitet. Det er noget, der fylder meget for de fleste. Uanset om man har lyst til det eller ej, om man er til drenge, piger eller begge køn og uanset om man er ung eller gammel, så fylder det i ens tanker. Det er helt normalt!
Det må være svært at høre, at andre synes, at man er sær og underlig, og jeg kan godt forstå, at det går dig på. Det er aldrig sjovt at få at vide. Jeg synes bestemt ikke det er underligt! Jeg synes derimod, at det er modigt, at du tør lytte til hvad dine tanker og din krop fortæller dig. Det kræver faktisk rigtig meget mod og det er mod, som du viser, at du har. Derfor er jeg heller ikke i tvivl om, at du nok skal finde ud af det hele, til trods for at det er svært.
Det er meget forskelligt fra person til person hvor meget og hvad man har lyst til, og om man overhovedet har lyst. Det kan også svinge meget, sådan at man kan have meget lyst nogle perioder og andre perioder har man ingen lyst. Der er på den måde mange ting, der kan påvirke ens lyst. Man kan ikke sige, at det er noget galt med hverken det ene eller det andet, det er bare sådan man er. Hvis du kunne tænke dig at læse lidt om lyst, så er denne side rigtig fin. Den beskriver lidt om lyst, og hvad der kan påvirke den lyst.
Du skriver, at du ønsker at blive en dreng. Det er rigtig svært for mange at finde ud af hvem man er, hvad man vil og hvilket køn man i virkeligheden er, især når man måske føler sig forkert i den krop man er blevet født ind i. Jeg synes det er rigtig godt, at du tænker over det, så du kan komme tættere på at finde ud af hvem DU er og hvem DU gerne vil være. Det er sejt! Sådanne tanker er ofte forbundet med uro og ubehag fordi de er tunge og svære, men du tillader at tænke dem på trods af dette og det er så godt gået! Det er vigtigt, at man giver sig selv lov til at finde ud af det, ellers kommer man aldrig tættere på at blive den person man gerne vil være!
Jeg tænker om alle disse tanker om køn og identitet måske også kan påvirke din lyst. Nogle gange kan man godt have så mange tanker, at man ikke kan overskue alle mulige andre ting samtidigt. Jeg ved ikke om du tænker, det kan være noget om det? Måske kan du ikke finde lyst til sex fordi du endnu ikke ved hvem du selv er og derfor ikke ved hvad du tænder på?
Det kan dog også sagtens være sådan som du selv beskriver, at du er asexuel. Det er der ikke noget forkert i at være. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at have det sådan når dine veninder og din søster har det på en helt anden måde, og endda synes det er underligt, at du ikke kan genkende de tanker og følelser som de har. Det kan godt være svært at sætte sig ind i hvordan et andet menneske har det, hvis man ikke selv kan genkende de tanker og følelser, så måske er det derfor de ikke kan forstå dig og synes det er underligt at du ikke har lyst til sex?
Det er helt okay ikke at have lyst til sex. Det gør dig ikke underlig eller sær. Det gør dig til dig. Det er sejt at turde være sig selv! Jeg ved godt, at det er meget lettere sagt end gjort, men det lyder til, at du er godt på vej!
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål!
Hvis du kunne tænke dig at snakke med en voksen om alle disse tanker og følelser, så har cyberhus en rigtig god 1-1chat, hvor du kan snakke helt anonymt.
Jeg vil ønske dig alt det bedste fremover
Med venlig hilsen Astrid