Er det sandt ??

brevkassespørgsmål

Er det sandt ??

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Hej Cyberhus !! Meget lille spørgsmål... Er det sandt at man for menstration når man vejer 48 kilo ?? Eller er det en skrøne ?? Mvh K

Svar:

Hej K.

De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 10-14 år - nogle får det tidligere og andre lidt senere.

Når piger bliver kønsmodne - altså kommer i puberteten, betyder at de bliver i stand til at få børn. Din krop begynder krop at fremstille kvindelige kønshormoner. Hormoner er nogle stoffer i din krop der styrer forskellige ting og kønshormonerne hos piger styrer altså hvornår dine æg modnes og hvornår din menstruation eller blødninger kommer.

Menstruationen eller blødningen er helt narutlig og er et sundhedstegn, som viser dig, at din krop fungerer som den skal. Hvis du har lyst til at se en lille sjov video om, hvordan det foregår, når du har menstruation, så kan du klikke her.

Jeg har aldrig hørt om, at man får menstruation præcis, når man vejer 48 kilo. Men nogle gange kan vægten godt have indvirkning på din menstruation, hvis du fx ikke vejer så meget og er meget tynd, så kan det ske nogle gange, at din menstruation ikke kommer i en periode - altså udebliver. Hvis du dyrker sport meget aktivt eller på højt plan, så kan det også i nogle tilfælde påvirke din menstruation.

Jeg håber du kan bruge mit svar :)

Vinterhilsner Mie