er det normalt??
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Ja. Min kaereste har også skrevet herinde kan jeg se. Jeg er amerikansk afstamning og har saa boet i Danmark 2 1/2 aar så mit danske er sikkert ikke saa godt... Yes yes.... jeg har et vildt irreterende problem. Jeg elsker at optraede på scener (synge, skuespil, dans, etc.) Men hver gang jeg bliver nervoes faar jeg rejsning midt i det hele, hvorefter jeg foeler mig noegen paa scenen. Men ikke kun paa scenen. Ogsaa hvis jeg er bange eller anspaendt og blodet pumper paa hoejtryk... Er det normalt at det sker? Hilsen J

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, du synes det er irriterende, at du får rejsning i situationer, hvor det kan være ubehageligt og pinligt. Derfor er det godt, at du skriver her til brevkassen, for at finde svar på problemet.
Når man er på din alder, er kroppen fyldt med ekstra mange hormoner. Hormonerne farer rundt i kroppen og gør, at man ikke selv kan styre, hvornår man får rejsning. Det er derfor helt normalt, at det sker. Der er mange unge fyre, som oplever at have ufrivillig rejsning. Nogle har det meget og andre kun lidt. Selvom problemet er irriterende, så er det faktisk et sundhedstegn. Det betyder bare, at din krop virker, som den skal.
Man behøver ikke kun at få rejsning, når det har noget med sex at gøre. Som du selv skriver, så sker din ufrivillige rejsning i situationer, hvor du er nervøs og anspændt fx stå på scenen eller være bange. Det er nemlig rigtigt, at blodet her pumper hurtigere rundt i kroppen end normalt. Derfor har penis også nemmere til at rejse sig, da det netop er blodet der strømmer ud og giver rejsningen.
Der er ikke så mange ting at gøre ved problemet. Oftest fortager det sig, jo ældre du bliver. Så det gælder bare om, at være tålmodig. Du skriver, at du føler dig nøgen på scenen, når du får en rejsning. Dette hænger nok sammen med, at du er bange for, at publikum kan se det. Jeg tænker, at du måske kunne prøve at finde et par løse bukser eller et par stramme underbukser, der skjuler rejsningen. Du kan også prøve at lære at tænke på noget andet end rejsningen, når det sker. Hvis du prøver at ignorere det og i stedet fokuserer på at optræde, så kan det ske at rejsningen forsvinder hurtigere. Så kan du føle dig godt tilpas på scenen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Jeg håber, du finder en løsning, der kan skjule dit problem, så du kan slappe af og nyde at optræde. Ellers skal du bare være glad for, at din penis virker, som den skal :-)
Venlig hilsen Mette