Er det lovligt?

brevkassespørgsmål

Er det lovligt?

brevkassespørgsmål af
Sofia
15 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

er det lovligt at have sex som 8 årig

Svar:

Hej med dig

Jeg forestiller mig at du spørger fordi du ved at der findes en lov om seksuel lavalder.

Den seksuelle lavalder er lavet for at beskytte børn mod overgreb fra voksne. Og det loven siger er at voksne ikke må have sex med børn og unge under 15 år. Hvis en voksen alligevel har sex med én under 15 år vil det være ulovligt og kan straffes med fængsel. Men det er selvfølgelig kun den voksne der gør noget forkert og derfor også kun den voksne der kan straffes.

En 8-årig vil aldrig kunne straffes for at have sex, men der er ingen tvivl om at det er for tidligt. Også selv om man måske kunne have lyst til at prøve.
I Danmark er det stadig sådan at langt de fleste er over 15 år før de prøver at have sex første gang, og mange er faktisk blevet voksne før de prøver første gang.

Jeg ved ikke præcis hvorfor du er nysgerrig på de her ting, men du kan jo overveje at logge på vores chat og snakke med en af vores rådgivere hvis du vil vide mere. Du kan chatte helt anonymt med en rådgiver og de kan fortælle meget mere.

Mange hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål