Er det forkert?

brevkassespørgsmål

Er det forkert?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej
Når jeg skal onanere er min forhud ikke nede, så man kan ikke se mit penis hoved. Sådan onanere jeg, men i porno film har de forhuden nede. Er det forkert eller er der noget galt?

Svar:

Hej med dig og velkommen til

Jeg kan godt forstå, du underer dig over, om du gør det rigtigt, når du ikke gør det på samme måde, som de gør i filmene. Men det der sker i pornofilm, ikke altid er det samme som i virkeligheden. Derfor skal du ikke føle, der er noget galt med dig, eller at du gør noget forkert, bare fordi du ikke gør det på samme måde som i pornofilmene. Så længe det fungerer for dig med at onanere på den måde, som du gør nu, så synes jeg, du skal fortsætte med at gøre det sådan. Det er forskelligt, hvad der tænder folk, og hvordan de godt kan lide, det skal være, så du skal bare gøre det, der føles bedst for dig.

Du spørger også, om der er noget galt, men det er lidt svært for mig at svare på, da jeg ikke ved, hvor slemt det står til. Hvis du har problemer med at trække din forhud tilbage, kan det måske godt være, at du har det, man kalder forhudsforsnævring. Her vil jeg råde dig til at tage til din læge og blive tjekket, da han eller hun vil kunne give dig et endeligt svar.

Forhudsforsnævring er, når huden yderst på penis er meget smal og snæver, og derfor kan være svær at trække tilbage. Det er ikke ualmindeligt på nogen måde, og mange lever hele livet med forhudsforsnævring uden problemer. Hos de fleste er det største problem med forhudsforsnævringen, at de kan have svært ved at trække forhuden tilbage, når de har rejsning. Det er ikke farligt, men kan dog for nogle være et ret stort problem, fordi det derfor kan gøre rigtig ondt at have rejsning. Du skriver ikke, det gør ondt, når du har rejsning, men hvordan føles det, når du trækker forhuden tilbage? For hvis det gør ondt, kan det godt give problemer. Nogle har nemlig så snæver forhud, at de kan have besvær med at trække sin forhud tilbage og vaske sig ordentlig under forhuden og på og omkring glansen, og det kan medføre infektioner. Andre kan have svært ved at tisse og komme af med alt vandet.

Der er heldigvis noget, du kan gøre mod forhudsforsnævring. Først og fremmest kan du udføre "forhudsgymnastik", hvor du træner din forhud mere eleastisk. Her prøver du hver dag at trække din forhud så langt tilbage, du kan, og gerne lidt længere tilbage for hver dag, der går. I den forbindelse er der også en salve, du kan bruge, som skulle blødgøre forhuden og dermed gøre den mere eleastisk. Hvis forhudsforsnævringen er meget slem, kan man blive tilbudt en operation. Ved operationen fjerner man ikke al forhuden, men kun det yderste af forhuden, altså den del som er forsnævret, så det er altså ikke en omskæring.

Men igen vil jeg råde dig til at tage til din læge, hvis du føler, det er et problem med din forhud. Et besøg hos lægen kan jo aldrig skade, og selvom det måske kan føles lidt pinligt at skulle til læge med sådan noget, så skal du tænke på, at han har oplevet det mange gange før. Lægen kan også bedre vurdere, om der skal gøres noget ved det, og ellers har han sikkert nogle gode råd, du kan prøve at følge. Han vil også kunne uddybe mulighederne for salve og operation, hvis det bliver aktuelt.

Jeg håber, mit svar gjorde dig klogere, og at du finder ud af noget.

De bedste hilser Ditte