Er det bare en fase? Burde jeg fortælle nogen om det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus!
Jeg har nu i omkring 2 måneder haft det her kæmpe crush på min bedsteveninde. Jeg ved jeg er til drenge, da de tænder mig og jeg har også haft flere crushes på drenge. Jeg har haft små crushes på før, men denne her gang er jeg virkelig hårdt ramt. Jeg elsker hende virkelig og vil gerne lave noget med hende. Jeg er så i tvivl om jeg biseksuel, på grund af hende. Jeg tør ikke at fortælle hende om det, for det kan ødelægge vores venskab, og så har jeg ikke rigtigt noget tilbage. Der er ingen der ved at jeg har det sådan her, fordi jeg vil ikke springe ud som biseksuel, før jeg er helt sikker på at jeg er det. Så hvordan kan jeg være sikker på at det ikke bare er en fase, når jeg ikke engang har fået mit første kys endnu? og betyder det at jeg tvivler på det, at jeg bare er fovirret. Please hjælp mig, da jeg ligger og græder over det her hver eneste aften, jeg skal til at i 9'ende og jeg vil gerne sige det inden vi går ud af skolen, jeg er klar til det. Tak på forhånd.

Svar:
Hej med dig.
Jeg godt kan forstå, at du er forvirret omkring din seksualitet og om du er biseksuel. Det er helt naturligt, at have mange tanker om sin seksualitet og blive forvirret over, hvad man egentlig er.
Du er langt fra den eneste som har oplevet, at føle sig tiltrukket af begge køn uden at vide, om de er biseksuelle eller ej. Det kan være rigtig svært at vide, om man faktisk er biseksuel eller om det blot er en fase. Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at springe ud før du er helt sikker. Desværre kan det være rigtigt svært, at vide sig helt sikker på, hvad man er. For nogen kan det tage rigtig lang tid at finde ud af og kan faktisk være i tvivl hele livet, hvor andre hurtigt føler sig sikre på, at de er biseksuelle. Så det er meget forskelligt. Det er også forskelligt, hvordan du kan finde ud af det. Mange prøver at eksperimentere med begge køn, for at være sikker på, at det ikke blot er en fase. Men det handler også om, at du virkelig mærker efter og accepterer, at det godt kan tage lidt tid før du finder et svar. Det er helt i orden. Og det er helt naturligt, at blive forvirret og komme i tvivl hele tiden. Men uanset om du har lyst til at prøve at eksperimentere med både piger og drenge, så er det i sidste ende noget du selv beslutter eller konkluderer, at det er sådan du har det. Det er også helt naturligt stadig at være lidt i tvivl, hvis du kommer frem til, at du er biseksuel. Det er helt normalt.
Du skriver, at du er i tvivl om du skal fortælle din bedste veninde, hvordan du har det. Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for, hvordan hun vil håndtere det og om det kan ødelægge jeres venskab. Du kan også vente lidt tid og se om dine følelser for hende ændrer sig. Ellers synes jeg ikke at der er noget galt i, at du fortæller hende hvordan du har det, selvom du egentlig ikke er helt sikker på, om du er biseksuel. Det kan være rigtig rart, at fortælle nogen om, hvordan du har det, så du ikke skal gå med det selv. Det kan faktisk være med til at gøre en endnu mere ked af det og forvirret. Hvis du beslutter dig for, at fortælle din veninde om hvordan du har det, så kan det godt være, at hun også bliver lidt forvirret og er i tvivl om, hvad det betyder at være biseksuel. Det kan også være, at hun har nogle spørgsmål til dig, og der er det bedst at være så ærlig som mulig, så i kan få en god snak om det. Men du bestemmer helt selv, hvornår du har lyst til at fortælle det til nogen. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en afklaring inden du går ud af 9. klasse, men desværre kan det godt tage længere tid at finde ud af end et år, så du må endelig ikke presse dig selv med, at finde et svar så hurtigt du kan.
Det kan være rart, at snakke med nogen som har det på samme måde som dig og som selv har prøvet at være forvirret over sin seksualitet. Derfor kan jeg anbefale dig, at besøge Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoners hjemmeside. Herinde kan du finde informationer om at være biseksuel, og du har mulighed for at snakke med deres rådgivere gennem deres ungdomstelefon. Rådgiverne har alle selv taget stilling til deres seksualitet, og kan derfor hjælpe dig igennem processen med nogle gode råd. Du er også altid meget velkommen i vores 1-1 chat, hvor der også sidder voksne rådgivere, som altid er klar på at lytte og komme med gode råd.
Til sidst vil jeg sige, at selvom det som sagt kan tage lidt tid for dig, at finde ud af om du er biseksuel eller om det blot er en fase, så er der intet galt i at være det ene eller andet. Det vigtigste er blot, at du har det godt, og kan være den, du er.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så vil jeg ønske dig held og lykke med at finde frem til dig selv og din seksualitet.
De bedste hilsner Pernille