Er der noget galt her?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hejsa! Er en gut på 17 år...Jeg kørte her forleden en ret hæftig sex-chat med en pige på 14, hvor der blev andet blev spurt spurgt om at sutte pik osv. Hun lød cool, og vi snakkede da også om at have sex, men....men...Jeg har skam indset det er helt i skoven og forkert så jeg dropper det. Det var kun en sex-chat, hvor vi snakkede om at have sex, det er vigtigt at understrege vi aldrig har haft sex, overhovedet! Kan jeg blive straffet her? er der noget galt? fængsel? //Hilsen den fortvivlede

Svar:
Hej Fortvivlede, 17 år,
Jeg skyndte mig at sætte mig på dit spørgsmål her i brevkassen, fordi jeg syntes det var enormt spændende, og nu kan jeg ikke give dig et stensikkert svar... Men jeg vil prøve at forklare så godt jeg kan.
For at du kan slappe lidt af allerede her og ikke behøver at stresse gennem indlægget vil jeg sige med det samme at som jeg forstår lovgivningen har du ikke gjort noget ulovligt.
Før jeg går i gang med den store udredning, så vil jeg sige at det er super at du reflekterer over dit valg, og tør rette det, når du har truffet et forkert valg. Jeg er enig med dig i det er det rigtige ikke at mødes med hende pigen. Når du spørger om der er noget galt vil jeg sige tværtimod, du har tydeligvis selv indset at det ikke er en god ide.
Så vidt jeg kan se her, ligger det hele meget i detaljen. Jeg er ikke helt klar over hvor godt du kender lovgivningen, men den siger at samleje samt "anden kønslig omgang" med unge under 15 er forbudt og kan straffes med fængsel. Det er så her det bliver tricky, fordi det er ikke ulovligt at snakke om sex med unge under 15, desuden er loven ikke lavet for at ramme nogle der ligger lige på hver sin side af 15 årsgrænsen, men for at forhindre voksne i at udnytte børn og unge.
Lovgivningen virker på mig rimelig mangelfuld, når det kommer til internettet, anden kønslig omgang end samleje referer til en fysisk kontakt i de lovskrifter jeg har kigget på, dertil kommer at du som sagt godt må snakke om sex, og jeg ikke tror der ligger nogen definition på om cybersex, hvis du skulle bevæge dig helt derover, kan høre under anden kønslig omgang.
Hvis man til de usikkerheder lægger at du ikke juridisk er voksen endnu, samt at du jo valgte ikke at fuldføre noget, at der ikke er nogen der vil rejse tiltale mod dig.
Så efterhånden som jeg er kommet igennem alle argumenterne føler jeg mig sikker på at du ikke har gjort noget ulovligt, men jeg kan ikke love det.
Hvis du har problemer med at finde ud af det der med den rette alder en anden gang, så har vi i min vendekreds sagt at en pige skal mindst være din halve alder (eventuelt rundet op) plus 7 (hos dig 17/2 = 8,5 = 9 + 7 = 16 år). Jeg har altid syntes det var en god tommelfingerregel, ogden passer op til sidst i tyverne, først i trediverne.
Jeg håber du er beroliget nu, husk du altid kan skrive igen...
MVH
-Sune