En stor rød knop på penis
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Idag gik jeg ud for at tisse og så så jeg at på min penis
var der en stor rød knop ligner lidt en byld bare i lille version
og er ret bange for om det er farligt for hvis man trykker på den
så kan man mærke en lille kugle agtig ting og
når man rører ved den gør den ondt pls svar hurtigt!

Svar:
Kære dig
Jeg kan forstå på dit brev at du har fundet en rød knop på din penis, og at du er bekymret for hvad det er. Jeg kan forestille mig at det må være skræmmende, og jeg er glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.
Der kan være mange grunde til at der kommer en rød knop på penis, og Fordi du er 12 år, vil jeg gå ud fra at du ikke er seksuelt aktiv, og derfor kan vi også gå ud fra at det ikke er en kønssygdom. Du skriver heller ikke om du er syg - har influensa eller lignende, for der er forskellige sygdomme eller tilstande i kroppen som kan give røde knopper.
En anden mulighed er at det måske er et udslæt/knop der er kommet på grund af slid - f.eks. fra hvis/når du onanerer, eller når du vasker dig selv ofte. Som du kan høre, så kan der være mange årsager til at der kommer knopper på kønsdelene. Jeg fandt også en liste over nogle lægelige forklaringer på knopper. Jeg har forsøgt at gøre dem lidt nemmere at læse:
Spicula Glandis: Det er små, cirka lige store, slimhindefarvede (lyserrøde/hudfarvede) knopper i rækker inderst mellem penishovedet og forhud. Det er helt normalt og ikke en sygdom.
Herpes genitalis: Det giver røde, smertefulde sår på penishovedet. Det er en kønssygdom, som du kan få ved sex eller tæt kropskontakt når det er i udbrud. Herpes er i udbrud hvis der kommer sår.
Kondylomer: Det starter som en lille hudfarvet vorte. Ligner lidt et blomkålshoved. Det er en kønssygdom.
Balanitis: Det er en overfladisk betændelse i penishovedet. Det giver svie og kløe. Penishovedet vil være rødt og ømt. Det kan skyldes at du vasker penis lidt for grundigt, lidt for ofte (mange gange om dagen), det kan være en allergi overfor f.eks. glidecreme, sæbe eller kondom, eller det kan være en bivirkning af medicin.
Svampeinfektion: Penishovedet bliver rødt med små knopper i. Det svier og kløer. Der kan komme noget bag ved forhuden som ligner hytteost. Det kan også smitte ved sex, men kan også komme hvis du ikke vasker dig grundigt/ofte nok.
Klamydia: Det giver betændelse i urinrøret og det gør ondt når du tisser. Det er en kønssygdom.
Hvis din knop ikke forsvinder af sig selv indenfor de næste par dage, så vil jeg anbefale dig at snakke med din læge - du kan prøve at ringe derned, men det er bedst hvis de får lov at se knoppen.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig Hilsen
Signe