En god ide?

brevkassespørgsmål

En god ide?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 år 2 måneder siden

vil det være en god ide hvis jeg gik i seng med en 13 årig? forældrende er okay med det. Vil bare hører jeres mening.

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå, at du har nogle tanker om det at gå i seng med en på 13. Det er også rigtig flot af dig, at du skriver herind og spørger, og du er helt sikkert ikke den første eller eneste, som har stået i den situation.

Der er noget i Danmark, som man kalder "den seksuelle lavalder", det betyder at man blevet enige om, at der skal være en grænse for hvornår man må have sex med andre. Denne grænse går ved 15 år. I forhold til din situation, så vil det sige at det frarådes, at du går i seng med en på 13. Denne lov er ikke lavet for at stå i vejen for folk eller være på tværs. Den er lavet for at sikre, at der ikke er nogen, som bliver presset til noget, før de er klar til det. Jeg ved godt at du skriver at I har snakket med forældrene og at de er ok med det, men man har vurderet at når man er under 15, kan det være svært at mærke, hvad man lige føler og ikke føler - derfor kan det også være svært at mærke, om man har lyst til sex eller ikke. Det er blandt andet derfor, grænsen er sat som den er.

I dit spørgsmål spørger du efter min mening, og den er, at jeg vil råde jer til at vente med sex. Det betyder ikke nødvendigvis, at I ikke kan lave en masse andre ting sammen. F.eks. kan I kysse, nusse og kramme, og på den måde være fysiske sammen. Udfra det du skriver, kan jeg ikke læse, om I allerede har prøvet noget af det, men måske I kan prøve at røre ved hinanden og udforske hinanden på den måde? Derigennem kan I finde ud af, hvad hinanden kan lide og ikke lide og hvordan det føles at være fysiske sammen. Jeg vil opfordre jer til at tale åbent om, hvad I kan lide og ikke lide, sådan at I respekterer hinandens grænser. Det kan godt være grænseoverskridende at snakke om det, men det kan hjælpe jer med at forstå og finde ud af hinanden.Det kan faktisk være rigtig dejligt at bruge tid på at udforske hinandens kroppe og det gør også ofte at man senere kan have endnu bedre sex, fordi man kender hinanden og hinandens kroppe så godt.

Til slut vil jeg understrege, at det er helt normalt i jeres alder, at man er nysgerrig på hinanden og på sex.  Og man kan sige, at i sidste ende er det jeres egen beslutning, hvad I gør og derfor synes jeg, I skal mærke efter, hvad der føles mest rigtigt for netop jer.

Jeg ønsker dig/jer held og lykke med det hele :)

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål