Dårlig til at sige nej
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa :-D jeg Er sindssyg dårlig til at sige nej.. Det var her i fredags at mig og min kæreste var sammen han blev ved Med at spørger om han ikk måtte give Mig finger jeg sagde nej op til flere gange men han forstod det ikk:-( så det endte med at han bare gjorde det og jeg fortryder fordi jeg ikk er ældre også synes jeg det er lidt klamt.. Håber i har nogle råd til hvordan jeg kan lære at sige ordenligt fra..

Svar:
Hej med dig
Jeg syntes faktisk det lyder til at du gjorde det helt rigtige, for du skriver du sagde nej op til flere gange. Det var faktisk din kæreste der gjorde noget forkert, ved ikke at høre efter og gennemføre det alligevel.
Jeg kan godt forstå hvis du ikke føler dig parat til det, for du er 13 år og de fleste føler sig ikke parat til sådan noget, før de er lidt ældre. Faktisk er det slet ikke lovligt før man er over 15 år, men det som er mest forkert er at han har gjort det selvom du sagde nej, han skal nemlig respektere det valg du har taget, ellers så er det faktisk et seksuelt overgreb, som du kan melde ham for.
En ting du måske kunne gøre for at det ikke sker igen, er at du snakker med din kæreste om det allerede nu. Så du kan få sagt hvad du har tænkt over, at dit nej betød nej og at du ikke er klar til sådan noget. Det syntes jeg nemlig han skal kunne respektere, ellers er han ikke en god kæreste og du har fortjent en der hører efter hvad du har lyst til.
Husk du gjorde det rigtige, du sagde nej og så længe du siger nej så siger du fra. Hvis du stadig føler du gerne vil være bedre til at sige fra, så tror jeg en god ting kunne være at sige hvorfor du ikke har lyst. Så de personer der ikke forstår et nej, måske lettere kan forstå hvad du mener.
Jeg håber du kan bruge svaret
Med venlig hilsen Paw