Dominans
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg tænder på dominante kvinder. I dansk havde vi om, hvordan ens barndom kan påvirke hvad man tænder på. Nu er jeg så kommet i tvivl om, det at jeg tænder på dominante kvinder, kan skyldes at jeg har boet alene med min mor. Mine forældre har været skilt, og hun har derfor både skulle spille rollen som en far og en mor. Eller at det kan skyldes noget helt andet. Jeg vil have det dårligt med, at det jeg tænder på skyldes min opvækst hos min mor. Min mor har til tider været stresset, fordi vi var tre børn hun havde ansvaret for. Derfor husker jeg hende tit sur på mig. Hvilket kan være endnu en faktorer til at jeg tænder på dominante kvinder. Hilsen mig

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du gør dig tanker om, at der kan være en sammenhæng, fordi du både har hørt det i dansktimen og synes, at du selv kan se nogle tegn.
For det første vil jeg sige, at sammenhængen ikke altid er så enkel.
Med det mener jeg, at det, man tænder på, ikke kun skabes af ens opvækst, men af mange forskellige ting. Det er aldrig rigtig til at sige præcist, hvad der har skabt ens seksuelle tanker, men det siges at være en blanding af både ens egen personlighed, ens venner, dét, man ser i TV og på nettet, ens familie og nogle biologiske ting som fx hormoner og udvikling. Det er altså mange ting, som til sammen skaber, at man kan tænde på noget bestemt. Derfor tror jeg ikke, at det, du tænder på, kun er blevet skabt i din opvækst med din mor.
Som du selv skriver, kan det selvfølgelig have spillet ind, at din mor har haft meget ansvar og har skullet have både far- og morrollen. Du er vokset op med, at kvinder kan være sådan, og det har du måske godt kunnet lide din mor for at være. Når der er noget, man godt kan lide ved andre mennesker, kan det komme til at spille ind på ens seksuelle fantasier. Det betyder ikke, at du tænder på din mor, og det betyder heller ikke, at der er noget forkert i dine tanker. Det kan bare ses som et tegn på, at du nok har synes godt om den måde, din mor var på overfor dig i opvæksten.
Jeg forstår godt, at du er nysgerrig efter at finde en sammenhæng. Det er bare ikke altid, at man kan finde den. Ens seksuelle tanker kan  udvikle sig meget i teenageårene og blive påvirket og formet af alt det, du oplever.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Matilde