Dildo
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg er en pige, som er begyndt at udforske seksualitet. Jeg har ikke for så lang tid siden, fundet min mors "legetøj" heriblandt en dildo. Jeg ville prøve den, men blev usikker på hvorvidt jeg skulle bruge beskytelse på den. Skal man det? Jeg tog et kondom fra min far, men fremover bliver jeg nød til at købe, hvis jeg skal bruge et, og det vil jeg ikke, for for det første er jeg en pige, og det ville være underligt hvis nogle så jeg købte kondomer, men jeg tør heller ikke.
Da jeg havde ladet den vibrere på min klidt, og jeg var rigtig tændt og jeg lagde og så porno, så ville jeg køre den op i min fisse, men det gjorde ondt, for jeg var for lille/stram. Det var ikke fordi jeg ikke var våd, for det var jeg rigtig meget. Jeg var rigtig våd og opsvulmet dernede. Vil det hjælpe med glidecreme eller er der andet der hjælper? Den var ikke særlig stor dildoen ca 2 cm i diameter.
Kh Pige på 15

Svar:
Hej med dig
Det er meget naturligt at begynde at udforske sin seksualitet, når man er på din alder. Og det er også forståeligt, at det kan føre nogle spørgsmål med dig. Det er rigtig fint at du skriver herind, både for dig selv og for andre derude, som også kunne bruge svar på de spørgsmål, som du stiller.
Når man bruger andres dildoer, er det generelt en god ting at bruge et kondom som beskyttelse. Det beskytter nemlig imod eventuelle kønssygdomme. Så det er fornuftigt af dig at tænke over det. Og jeg vil anbefale dig fortsat at bruge beskyttelse fremover - for en sikkerheds skyld. Du skriver, at du helst ikke vil købe kondomer, og det er forståeligt, at det kan være pinligt og grænseoverskridende. Der er dog rigtig mange piger, som køber kondomer. Og det bliver nemmere, hvis man har prøvet det nogle gange. Men den første gang skal man lige tage sig ekstra meget sammen. Hvis du er bange for at blive genkendt kan du overveje, om du skal købe dem i en anden by. Du kan også købe dem på nettet, f.eks. på webapoteket, hvis du har et kreditkort. På den måde kan du helt undgå at skulle ud ad døren.
Du skriver, at du bruger din mors dildo, og det kan godt blive besværligt i længden. Det kan også være, din mor ikke vil synes om, at du bruger hendes uden at hun ved det. Hvis du har lyst til at bruge din egen dildo, kan du også købe sådan nogle på nettet. Når du har din egen, så behøver du ikke bruge kondomer, da det så kun er dig, der bruger den. Der er også nogle, som køber et vibrerende massageapperat, til f.eks. skuldrene, som måske er mindre opsigtsvækkende at have liggende. Du kan også bruge dine fingre til at stimulere dig selv på forskellige måder. Det kommer helt an på, hvad du er til. Det er dog en god ide at sørge for, at de ting, som berører din skede er rene, både fingre og apperater.
Du skriver, at det gjorde ondt, da du ville have dildoen op i din skede. Måske var du både tændt, men også nervøs. Skeden består af muskler, og hvis man er nervøs, kan man spænde i dem, og så kan det gøre ondt. Det er muligt, at du, næste gang, vil være mere afslappet omkring det hele, fordi du har prøvet det før. Som du skriver, så kan glidecreme være med til at smøre, og det kan du også prøve af. Måske vil det kunne hjælpe. Ellers vil jeg bare anbefale dig at prøve dig frem, stille og roligt. Det er generelt en god ting at have tålmodighed og tage tingene i et tempo, som er behageligt.
Du er velkommen til at skrive flere spørgsmål herind eller logge på vores chat, hvor du kan få rådgivning om alt muligt. Ellers vil jeg ønske dig held og lykke med det hele.
Mai