Det klør!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyberhus!
Håber i kan besvare mit spørgsmål!
For lidt tid siden skulle jeg tøre mig i røven på et toiletbesøg. Jeg kom åbenbart til at tøre ret hårdt ind mod mit røvhul og skeden.
Det har udviklet sig til at det nu klør rigtig meget i skeden og tissekonen, når jeg klør er det super dejligt jeg kan blive helt opslugt af det og bare blive ved!
Men er lidt bekymret for det, fordi jeg har hørt at hvis det klør rigtig meget der nede kan det være svamp og man skal gå til lægen med det og det har jeg bestemt ikke lyst
til og jeg har heller ikke lyst til at indblande min mor! Efter jeg har kløet mig der nede gør det ondt når jeg tisser, det er sådan en stikkende fornemmelse og nogle gange kan jeg
se at det er en lille smule blod i mine trusser og en hel masse slim. Det skal lige siges at jeg har fået min første menstation (sidste år), jeg onanere ikke (men vil snart gerne) og at jeg næsten er sikker på at at blodet i mine trusser ikke er en pletblødning.
MVH xxxx

Svar:
Hej xxxx
Det må være træls med al den kløe og svie, og jeg forstår godt, at du bekymrer dig om det.
Jeg tror godt, du kan have ret i, at du har fået svamp, men du skal vide, at det er en ganske normal ting, som mange kvinder oplever at have i løbet af deres liv. Symptomerne på svamp i skeden er blandt andet kløe og svie omkring skedeåbningen, smerter når man tisser og en øget mængde udflåd - præcis de samme symptomer, som du nævner, du har. Jeg vil derfor råde dig til at tage til lægen med det, så han eller hun kan fortælle dig, om det er svamp, eller om det er noget andet. Jeg forstår godt, du ikke har lyst til at komme til lægen med det eller inddrage din mor i det, fordi det godt kan være lidt pinligt, men det er altså rigtig vigtigt, du får det behandlet, så det ikke udvikler sig til noget alvorligt. Lægen kan måske også give dig et svar på, hvorfor du har fået det, og hvad du kan gøre for at undgå at få det igen.
Hvis du synes, det er pinligt at sige det direkte til din mor, kan du måske skrive en sms til hende om det. Du kan skrive, at du tror, du har fået svamp, og derfor gerne vil have, hun bestiller en tid til dig hos lægen. Hvis det er muligt, kan du også selv bestille en tid hos din læge og tage alene derop. Du skal dog være opmærksom på, at du måske skal købe noget medicin, så det vil nok være det nemmeste at inddrage din mor i det.
En anden løsning kan være, at du tager på apoteket og fortæller om dine symptomer. Her kan du måske få noget håndkøbsmedicin mod svamp, og på den måde undgår du at skulle til lægen med det. På apoteket vil der dog være andre mennesker tilstede, hvorimod du kan snakke privat med lægen omkring det. Og jeg synes også, det vil være det bedste, hvis du får det tjekket hos lægen, så du kan være sikker på, om det nu også er svamp, du har. Husk på, at lægen har snakket med mange unge piger om præcis det, du oplever, så selvom du synes det er pinligt og unaturligt, er det en almindelig dag på kontoret for lægen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du snart slipper for din kløe og svie.
Hilsen Ditte