Bumser på pikken!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg har haft ubeskyttet sex med en kæreste, vi var begge jomfruer og hun var på p-piller.
nu har jeg så fået en stor bums på pikken her to måneder efter. jeg læste op om det var normalt, og der stod at det kunne være en sexuelt overført sygdom som kan komme fra ubeskyttet sex! jeg er derfor i tvivl om det er muligt, at det først viser sig 2 måneder efter. deN kom mens jeg var på camping dvs. Intet bad og usundt mad i tre-4 dage. Har kun haft den enkelge dage, men vil bare være sikker!

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt sætte mig ind, at du gerne vil være sikker, og derfor er det fint, du skriver her.
Det er ikke til at sige for mig, hvad det er, du har fået på pikken. Da jeg ikke er læge og ikke har set bumsen, kan jeg nemlig ikke vurdere og give dig et sikkert svar på, hvad det. Ligesom man kan få bumser i hovedet, på ryggen osv., kan man også få dem på pikken, og der kan derfor være helt tilfældigt og selvfølgelig uheldigt, at du har fået en bums netop der. Du har til gengæld også ret i, at det kan være tegn på en kønssygdom.
Jeg vil råde både dig og din kæreste til at blive tjekket for kønssygdomme ved lægen. Hvis I har noget, kan I hurtigt få det behandlet, og hvis I ikke har, kan I slippe tvivlen om, hvad din bums kan være tegn på. Det er altid en god idé at blive tjekket for kønssygdomme, når man har haft sex uden kondom med en ny person. Som udgangspunkt er det dog altid en god idé at bruge kondom, da det er den eneste form for prævention, der beskytter mod sexsygdomme.
Jeg håber,  du finder ud af, hvad det kan være hos lægen.
Kh. Matilde