Blødte efter jeg fik finger, kan det være farligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus! :)
Jeg er begyndt at se lidt til en dreng, vi er ikke kærester, men man kan vidst godt sige at vi har noget med hinanden. Han er ikke jomfru og har haft sex flere gange. Jeg er jomfru og har ikke prøvet så meget endnu seksuelt. Her igår den 2 juli var vi sammen hjemme ved ham, vi lå og kyssede osv. i hans seng i vildt lang tid. På et tidspunkt begyndte han at give mig finger, hvilket jeg selv var med på, men det gjorde rigtig ondt... I starten prøvede jeg bare lidt at bide smerten i mig for jeg tænkte det kunne være at det blev bedre, men der var ikke meget forskel. Jeg sagde det så til ham, og han var meget forstående :) Vi prøvede så et par gange igen senere, men det blev stadig ved med at gøre ondt.
Da jeg så kom hjem gik jeg på toilet og jeg opdagede at jeg havde blødt lidt. Jeg blev faktisk lidt bange for det da jeg egenligt ikke havde hørt om at det skulle kunne bløde efter at man har fået finger. Jeg søgte så på google hvor der de fleste steder står at det kan være at man har fået en rift eller at jomfruhinden måske kunne være sprunget lidt. Det beroligede mig lidt, men jeg vil bare spørge her: Kan det være farligt? Jeg gik så på toilet igen senere hvor det faktisk blødte ret kraftigt lidt ligesom når man har menstruation. Ifølge min kalender skal jeg først have menstruation om ca. en uge, så tror ikke det er menstruationen.
Der stod også at man kunne tage til læge hvis det var, men det har jeg bare ikke særlig meget lyst til.. Både fordi jeg synes det er meget grænseoverskriddende, men også fordi jeg ikke vil have at min mor skal vide det.
Jeg kom også til at tænke på om egenligt man kan blive smittet med sexsygdomme ved at få finger? Jeg går ikke ud fra at han har en sexsygdom, men har har som sagt været sammen med nogle piger før, så jeg ved det jo egenligt ikke 100%.
Jeg tager på ferie i 2 uger nu her så der er der heller ikke mulighed for at komme til lægen som sådan, så tænker i at det kan være farligt på nogen måde?
Herefter synes jeg også jeg kan mærke det lidt sådan i mit underliv at der ligsom har været et eller andet eller hvad man siger, men håber ikke det kan være farligt.. Tænker i der er grund til bekymring?
Tak på forhånd.
Venlig hilsen mig :)

Svar:
Hej med dig
Det er dejligt for dig, at du ser en sød fyr og har det godt sammen med ham. Det er forståeligt, at du bliver nervøs for, hvad der kan være sket, siden du bløder efter at have fået finger. Det er en naturlig reaktion, når der sker noget med kroppen, som man ikke kan finde ud af.
Som du selv skriver, så kan der komme rifter eller revner på jomfruhinden, når man får finger. I den forbindelse kan det godt bløde lidt bagefter, som du beskriver. Det er der mange, der har prøvet - og det forsvinder ligeså stille igen efter nogle dage. Det lyder dog til, at du efterfølgende blødte forholdsvist meget. Det er slet ikke sikkert, at der er noget galt, men jeg vil anbefale dig at tage forbi din læge, for en sikkerheds skyld og få tjekket, om alt er okay. Du skriver, at det gør ondt i dit undeliv. Jeg tænker, at du måske kan komme til at spænde i musklerne, fordi du er nervøs for, hvad der er galt - og ellers kan det også svie, hvis der er kommet små rifter. Så det kan være, det går væk igen. Du skriver, at du skal på ferie, så det kan være, du skal vente til du kommer hjem igen. Men jeg vil råde dig til at være opmærksom også på din ferie, så hvis smerterne bliver værre osv, så vil det være en god ide at søge læge. Du skriver, at du helst ikke vil have, at din mor ved det, og det er forståeligt. Det kan være en pinlig og akavet tanke at skulle fortælle hende om dit sexliv. Men hvis din smerte bliver ved, så vil være smart at få sagt det til hende og få noget hjælp. På den måde kan hun også støtte dig. Sådan en samtale er ikke nem, og det er forståeligt, hvis du bliver nervøs. Nogle synes, det er rart at lave noget imens man snakker, så man ikke skal sidde og kigge hinanden i øjnene. Andre synes, det er rart at skrive det hele ned og læse det højt.
Du skriver, at det gjorde ondt, da du fik finger. Det er der mange piger, som oplever, så det er ikke dig, der er noget galt med. Det kan hænge sammen med, hvis du har været nervøs. Så kan det være, du har spændt i musklerne i dit underliv, og så kan det føles ubehageligt at få noget op, selvom det kun er en finger. Derudover kan det også gøre ondt, hvis din skede har været for tør. Hvis den er det, glider fingeren ikke så nemt og der kan komme rifter. Det kan være, I skal bruge glidecreme næste gang og se, om det hjælper eller prøve at bruge lidt ekstra tid på ar "varme" dig op. En anden vigtig ting er, at tage tingene stille og roligt og i et tempo, hvor I begge to har det godt. Det lyder som om, din fyr er meget forstående, og det er også en god ting. Så kan han hjælpe dig med at få en god oplevelse næste gang. Det kan være, han skal massere dig lidt, for at du slapper af, før han begynder at røre ved dig. Det er meget forskelligt, hvad der fungerer bedst for folk - så jeg vil anbefale jer at tage en snak om det, så I ved, hvor I har hinanden. Igen kan sådan en samtale være svær at tage sig sammen til, og det kan være, du skal tænke over, hvordan den bliver bedst mulig for dig. Skal I f.eks. have lyset slukket imens I snakker eller gå en tur imens. Det kan du tænke over.
Med hensyn til, om kønssygdomme kan smitte igennem det at få finger, så er der tilfælde, hvor det godt kan ske. Det ses ikke tit, men i princippet kan det lade sig gøre. Hvis fingeren først rører ved en smittet persons kønsdele og derefter ved en anden persons kønsdele, så kan f.eks. klamydia, syfilis og kønsvorter smitte. Man kan sørge for  at vaske fingre ind imellem, hvis man vil være sikker.
Jeg håber, du har fået et svar, som du kan bruge til noget. Ellers er du velkommen til at sende et spørgsmål mere. Ellers håber jeg, at din ferie bliver rigtig god og fuld af gode minder og forsøg ikke at bekymre dig for meget på din ferie, selvom det selvfølgelig godt kan være svært. Og jeg håber, at du og din fyr må få en god oplevelse med at være intime sammen fremover.
De bedste hilsner fra Mai