Bløder efter at have fået finger

brevkassespørgsmål

Bløder efter at have fået finger

brevkassespørgsmål af
blod-pigen
16 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hey. Jeg er en pige på 16 år som er godt og grundigt forvirret. For ikke så lang tid siden fik jeg finger af en dreng, og mens vi var i gang, begyndte jeg at bløde, der var blod på lagnet, på hans hånd og det var ret voldsomt.

Min menustration er ret ureglmæssig på den måde, at der går ret lang tid mellem jeg får den. Men for et par uger siden fik jeg finger af den samme dreng og efterfølgende fik jeg så min menustration hvilket jeg også fandt ret underligt.

Jeg har kun haft sex med beskyttelse (kondom) og er ikke på p-piller. Men har fået meget penicillin hvilket jeg også på et tidpunkt fik skedesvamp af.

Jeg har snakket med mine veninder om det, som også synes det lyder underligt og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved problemet

Svar:

Hej med dig,

Jeg kan godt forstå du er forvirret over hvad der sker, når du begynder at bløde efter at få finger. Det kan give mange bekymringer når kroppen ikke opfører sig som den plejer eller som man forventer, og jeg kan sagtens forstå hvis du bliver lidt forskrækket når der pludseligt er blod på lagenet og på hans hånd efter du har fået finger. Det behøver dog ikke være tegn på noget alvorligt, da der kan være rigtig mange grunde til at man begynder at bløde efter sex eller efter at få finger. Jeg håber du kan bruge mit svar og forhåbentlig kan det hjælpe dig til at blive mere klar over hvad du kan gøre for at blive mindre forvirret.

Som sagt kan der være mange forskellige grunde til at du kom til at bløde da du fik finger. Som du selv er inde på, kan det være din menstruation der kom, da den er uregelmæssig, og du derfor ikke kan rigtig kan regne med den. Det kan også være fordi der uheldigvis er kommet en lille rids i skeden, som derfor har blødt. Det mærker man ikke nødvendigvis når det sker, så det behøver ikke gøre ondt. Du skriver også at du på et tidspunkt havde skedesvamp. Det kan også godt være en årsag til at man kommer til at bløde efter sex eller efter at have fået finger. Det kan også skyldes at dine slimhinder har været skrøbelige og derfor rimelig nemt har blødt. I den lidt mere alvorlige afdeling kan det også skyldes kønssygdomme, men det lyder ikke umiddelbart til at det kan være det, nu du kun har haft beskyttet sex med kondom. Jeg kan dog ikke udelukke noget ud fra dit brev alene. Endelig kan det også være en række andre ting, men der er oftest harmløse årsager til at bløde efter sex eller efter finger. Jeg kan dog godt forstå du bliver bekymret og jeg synes helt sikkert, at det kunne være en god ide at få det tjekket, så du kan lægge bekymringerne bag dig og være sikker i stedet.

En måde at blive sikker på hvad det kan være, er at tage et smut forbi ens læge. Din læge ville kunne afkræfte dine bekymringer og give dig en forklaring på det der sker og hvorfor. Det kan være en god måde at få klar besked, så man ikke skal være så forvirret og bekymret. Måske kan I sammen finde en løsning eller måske kan svaret give dig ro? Jeg ved godt, at det kan være grænseoverskridende at skulle til lægen med den slags spørgsmål, men husk på, at din læge er vant til den slags spørgsmål og synes ikke det er mærkeligt eller pinligt at du spørger til det. Faktisk tror jeg hun/han vil synes det er ret sejt at du tør spørge og passer godt på dig selv og din krop! Måske ville det gøre det nemmere hvis du tog din mor eller en god veninde med? Det gør det nogle gange nemmere at være to, når man skal noget svært.

Hvis du tænker at du ikke har lyst til et smut til lægen, kan du overveje om du vil spørge en læge i lægebrevkassen her på Cyberhus? Så kan du altid se om hun/han har et svar du kan bruge eller om de også anbefaler at du tager forbi din egen læge. Det kan i hvert fald være mere trygt at kunne spørge gennem computeren. Faktisk kan det også sagtens være at din egen læge har en mail, som du kan skrive til i stedet for at tage forbi personligt. Grunden til at jeg tænker det kunne være godt hvis du spurgte en læge (enten i lægebrevkassen eller din egen læge) er fordi der måske er en medicinsk forklaring på at du bløder, som de vil kunne hjælpe dig med, som jeg ikke kan svare på.

Uanset hvad det er der gør at du bløder, så kan det give ro at finde ud af hvad det er og måske får du også at vide om der er nogle forholdsregler du kan tage for at det ikke sker næste gang.

Jeg synes det er godt at høre, at du snakker med dine veninder om sådan noget her, fordi det er så vigtigt, at man ikke sidder alene med bekymringer og forvirrede tanker. Det kan også være rart at have nogle man kan snakke med om den slags ting, fordi alle har spørgsmål eller undrer sig om noget, som kan være svært at snakke om, men som gør det nemmere hvis man får snakket om det.

Jeg håber du kan bruge mit svar!

Med venlige hilsener,

Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål