Blod fra skeden
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er en pige på 14 år, som ikke har fået min menstruation endnu. Jeg har onaneret nogle gange. I går onanerede jeg så, hvor jeg stak en finger i mig selv. Dette gjorde ikke ondt, men var faktisk dejligt.
I morges, da jeg vågnede, gik jeg ud for ar tisse, da jeg pludselig opdagede at på papiret, var der blod! Jeg havde ikke ondt i maven eller ryggen eller nogle smerter... Så tænker ikke at det er menstruation, da jeg i næsten to år har haft noget der minder om menstruationsmerter, dog ikke noget blod.
Det bløder stadig... :((
Kan jeg have fået en rift i skeden? Eller er det min første menstruation uden smerter?
Hvis det er en rift, hvor længe bløder det så?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du er lidt bekymret over at du bløder, men jeg tænker ikke at det er noget du behøver være helt så bekymret for.
Du nævner selv to ting der kunne være årsagen til at du bløder og jeg tænker at det sagtens kunne være begge ting.
Selv om du har oplevet de her smerter i ryg og mave tidligere kan du sagtens have fået din første menstruation uden smerter. Der er også stor forskel på hvor meget man bløder under menstruation, så selv om du kun oplever lidt blod når du tører dig kan det godt være menstruation.
Men som du nævner kan det også sagtens være at du har fået en rift efter at have onaneret. En rift vil som regel ikke bløde særlig meget, men alligevel nok til at man vil kunne se det, når man eksempelvis tørrer sig. Derfor tænker jeg også at der nok er størst chance for at det er på grund af en rift at du bløder.
Sådan en rift skulle gerne stoppe med at bløde efter nogle dage, så hvis det ikke er stoppet når der er gået en uges tid synes jeg du skal kontaket din læge for en sikkerheds skyld.
Mange hilsner
Niels-Christian