Bliver jeg gravid??
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
jeg er en pige på 16, som har en kæreste og er mega bange for at blive gravid?!?!
For 14 dage siden begyndte jeg på p-piller på min 3 menustrationsdag.min kæreste og jeg er lige begyndt at være seksuelt aktive uden beskyttelse, da jeg har hørt fra alle at det var sikkert... Er bare blevet så skide usikker og er så bange for om jeg har chancen for at blive gravid??
håber i kan hjælpe!
MVh pigen der er bange for at blive gravid

Svar:
Hej med dig
Lad mig starte med at sige, at du er LANGT fra den eneste pige, som er bange for at blive gravid på p-piller, og særligt når man lige er startet, for så skal man lige vende sig til dem og "lære" at stole på at de virker.
Du skriver, at du startede på p-pillerne på din 3. dag og at I har haft sex siden. Normalt skal man starte på p-pillerne på menstruationens første dag, og så er man sikret med det samme. Jeg er så lidt i tvivl om der er forskel på, om du starter på 1. eller 3. dag i forhold til hvor sikre de er. Du kan ringe til din læge, og høre om det har en betydning, at du er startet på 3. dagen. Det kan nemlig være rart at snakke med en, der ved noget om det, så du kan være helt sikker. Hvis du er meget bange for om du er gravid, så kan du tage en graviditetstest. Du kan købe sådan en på apoteket, i matas eller i alle supermarkeder. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være lidt nervepirrende at tage en graviditetstest, men det kan være rart at få afklaring. De er nemlig 99 % sikre og viser resultatet efter 2 minutter. Ellers vil jeg som sagt anbefale dig, at du kontakter din læge, så vedkommende kan give dig et mere konkret svar. Og så vil jeg også anbefale at indtil I får klarhed, at I bruger kondom, hvis I skal have sex. Og at du fortsætter med at tage p-pillerne som der står i brugsanvisningen.
Men lad mig lige understrege, at det slet ikke er sikkert at du er gravid! Jeg tænker at sandsynligheden ikke er så stor, men det er nok meget rart at være på den sikre side.
Mange hilsner
Pernille