Blev optaget under sex
brevkassespørgsmål af
John123
20 år
jeg er 20 år og var sammen med en fyr der var 38.. Allerede der ved jeg det var dumt.. Men da vi så var færdige, fandt jeg hans iPad bag en potteplante, som optog det hele. Jeg blev sur og slettede det med det samme. Nu er jeg så bange for at han har en kopi på sin iPhone, og hvad jeg kan gøre?

Svar:
Hej med dig
Øv, hvor en kedelig oplevelse du har haft.
Det er selvfølgelig helt fint at filme sex hvis man er enige, men slet ikke fair at han gjorde det uden at spørge dig først.
Godt at du opdagede det og slettede filen med det samme. Jeg kan godt forstå at du er bekymret for om han kunne have en kopi liggende på sin telefon. Jeg tænker ikke at det er noget du som sådan kan stille krav om at han skal fortælle dig om han har eller ej. Moralsk kunne du sagtens stille krav om det, men jeg mener ikke at du i lovens forstand har "krav" på at vide om han har en kopi.
Men det du kan gøre er at kontakte ham her fyren og gøre ham opmærksom på at du ønsker at hvis han stadig har en video med dig på, så vil du under ingen omstændigheder have at han viser den til andre eller deler den på nogen måde. Så har du nemlig givet udtryk for at du ikke ønsker videoen delt og så kan du melde ham til politiet hvis han kunne finde på at gøre det, for så vil han nemlig gøre noget som er strafbart. Ligesom det ville være strafbart hvis han "truer" med at dele videoen.
Men i første omgang er det selvfølgelig vigitigt at understrege at det slet ikke er sikkert, at det var det at dele videoen der var formålet med at lave den. Selv om det er noget som har været meget i fokus de senere år, så er langt de fleste billeder og videoer som folk laver heldigvis til helt privat brug, og bliver aldrig set af andre.
Jeg kan som sagt godt forstå du ikke bryder dig om at han optog jer, for det er bare ikke i orden. Jeg kan også godt forstå du er ked af hvis han stadig har en kopi.
Det bedste du kan gøre er nok at kontakte ham og bede ham om at slette den. At tale til hans fornuft. Og så som sagt gøre ham det helt klart at du ikke ønsker han deler noget med dig på hvis han måtte have det.
Mange hilsner
Niels-Christian