Biseksuel?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har nogle spørgsmål omkring min seksualitet og identitet jeg håber i kan hjælpe med.
Jeg er seksuelt tiltrukket af både piger og drenge, og næsten sikker på at jeg er biseksuel, men hvordan er jeg sikker på at jeg er biseksuel og ikke bare nysgerrig?
Jeg er jomfru, og har aldrig kysset med nogen, men har haft lyst til at være sammen med begge køn.
Burde jeg fortælle nogle det her, eller er det for tidligt når jeg ikke er sikker, og kun er 14?
Hvis jeg er biseksuel, skal jeg så fortælle nogle det? Altså jeg ved godt det mit eget valg, men burde jeg komme ud til mine forældre?
Kan jeg fortælle mine veninder det? Hva nu hvis de syntes det er klamt jeg også er tiltrukket af piger, og hvad nu hvis de bliver bange for at sove i samme lokale som mig, og være sammen med mig, hvis de nu tror jeg er tiltrukket af dem?
Er der nogen jeg kan snakke anonymt med det her om?

Svar:
Hej du
Jeg kan godt forstå, at du har en masse tanker omkring din seksualitet. Det er du bestemt ikke den eneste 14-årige som er. Der kan nemlig være mange overvejelser i den proces.
Jeg vil starte med at understrefe, at der er rigtig mange, der er forvirrede omkring deres seksualitet. Og særligt i din alder, begynder man at tænke og føle tind, som sagtens kan være midlertidigt, men også permanent. Du spørger, hvordan du kan være sikker på, om di er biseksuel, og det kan også være svært at finde ud af. Nogle mennesker går hele livet uden rigtig at blive sikker. Andre bliver hurtigt sikre på, at de er biseksuelle. Det er noget, man i sidste ende, selv beslutter eller konkluderer. Det kan være svært at vide, om tiltrækningen af begge køn varer ved, eller er en fase. Du skriver, at du er ret overbevist om, at du er biseksuel, og det kan man også sagtens vide allerede tidligt i livet. I andre tilfælde forsvinder tankerne ligeså stille igen. Så det handler om at give det tid og mærke godt efter. Måske kunne du have gavn af at snakke med nogen, som kan guide dig eller bare snakke med dig om din tvivl. I så fald kan jeg anbefale LGBT's (Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner) ungdomstelefon. Her sidder der folk, som selv har taget stilling til deres seksualitet og derfor kan sætte sig ind i din situation. Derudover kan du bruge vores 1-1chat, hvor du anonymt kan dele tanker og få vejledning.
I forhold til at fortælle dine forældre og veninder det, så kan du sagtens vente noget tid og se, om det ændrer sig. Men der er ikke noget forkert eller underligt ved at dele tankerne med dem, også selvom du ikke er helt sikker. Det er ikke sådan, at man skal vide det med sikkerhed, før man kan sige det til nogen. Faktisk kan det være rigtig dejligt at fortælle det, sådan at man ikke går alene med tankerne. Det kan være, dine forældre eller veninder kan give dig nogle tanker med opå vejen og støtte dig i processen. Det kan være rart. Hvornår du springer ud, og hvem du springer ud til er noget, som du helt selv bestemmer. Hvis du mærker godt efter, har du måske allerede noget, du hælder til.
Du spørger, om dine veninder vil synes, du er klam eller ikke turde sove sammen med dig, hvis de hører om dine tanker. Det kan sagtens tænkes, at de vil blive overraskede eller forskrækkede, men samtidig kender de dig og holder af dig, og derfor er det slet ikke sikkert, at deres syn på dig ændrer sig. Det kan også være, nogen af dem bliver skeptiske. Det kan være fordi, de ikke helt ved så meget om biseksualitet. Generelt kan det være godt at være helt ærlig overfor dem og acceptere, hvis de synes, det er lidt underligt. Derfor kan du tænke over, at spørge ind til, hvad de tænker og føler omkring det eller dig. Det kan være, at de også har nogle spørgsmål, de gerne vil stille dig. Så hvis du er åben omkring det, kan det sagtens være, det smitter af på dem.
Her til sidst skal du bare have rigtig meget held og lykke med at finde frem til dig selv og din seksualitet.
Mai