Beskyttet under pause?

brevkassespørgsmål

Beskyttet under pause?

brevkassespørgsmål af
Mie
17 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Hej cyberhus, er man beskyttet mod graviditet, hvis man har ubeskyttet sex i den pauseuge, hvor man normalt har menstruation, men vælger at udskyde den? Altså er man beskyttet, hvis man udskyder sin menstruation ved at tage hul på en ny p-pille pakke uden pause?

Svar:

Hej med dig,

Hvor er det godt at du skriver ind nu du er i tvivl. Det er godt at passe på sig selv og sin krop. Jeg kan godt forstå du bliver i tvivl, da det kan være lidt at en jungle at finde ud af. Jeg håber at jeg kan hjælpe med at finde svar.

Noget af det der er smart ved at være på p-piller, udover at de beskytter mod graviditet, er at man kan udskyde sin menstruation hvis man har brug for det. Der er forskel på p-piller, men de hyppigst anvendte er dem man kalder monofasiske, det vil sige, dem hvor alle piller er ens med samme mængde hormon i alle pillerne - det er dem der er nemmeste at bruge uden pause. Dem kan man sagtens tage i længere tid uden pause, uden at der er nogle medicinske problemer i det. I forhold til dit spørgsmål, så er man lige så godt beskyttet mod graviditet som hvis du brugte p-pillerne normalt. Det man skal være opmærksom på er ikke at tage en længere pause end de 7 dage, da man så ikke længere er beskyttet så godt som man ellers ville være hvis man tog p-pillerne som foreskrevet.

ALTSÅ: Du er beskyttet mod graviditet selvom du udskyder din menstruation.

MEN: Fordi der er så mange forskellige tyder p-piller er det vigtigt, at du lige spørger din læge eller på apoteket hvordan du skal holde pause med det præparat du bruger, igen fordi beskyttelsen også afhænger af pauselængden, og fordi måden man udskyder sin menstruation varierer fra præparat til præparat.

Hvis du kunne tænke dig at læse lidt mere om det kan du læse mere her og  her.

Jeg håber at det var svar på dit spørgsmål :-)

De bedste hilsner,

Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål