Beskyttelse.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej! Jeg er en pige på 14 år, som har en fantastisk kæreste på 17. Vi var begge jomfru da vi fandt sammen, men har siden været i seng sammen 3 gange, og brugte kondom alle gangene. Men problemet er, at han ikke kan komme når han har det på, og kan ikke rigtig mærke noget, han har ALDRIG foreslået at vi kunne gøre det uden, hvilket jeg er meget glad for, men han spurgte om jeg ikke kunne komme på p-piller. Hvordan kommer jeg det? Hvordan kan vi sikre os, at ingen af os har nogle sex sygdomme, hvilket vi har snakket ret meget om? Desuden er han omskåret pga. forhudsbetændelse som han havde, da han var lille. Har det noget at sige? Det skal også lige siges, at vores forældre godt ved, at vi har sex. Håber i kan hjælpe (:.

Svar:
Hej med dig(:.
Det er så dejligt at læse, at I er glade for hinanden, det fremtræder tydeligt i dit brev. Som jeg læser det, har din kæreste meget stor respect for dig og han er meget ærlig, når han spørger dig om du vil prøve p-piller. Hvis du vil begynde med at tage p-piller skal du kontakte din læge, så han kan ordinere dem til dig- du kan kun få p-piller på recept.
Der er nogle få bivirkninger ved at bruge p-piller i det lange løb – men skal opvejes i forhold til fordelene ved at undgå graviditet. Det er en god ide at tale med din læge om det.
Jeg synes du skal tage din mor tager med til lægen, så du har hende at støtte dig til hvis du har brug for det!
Det er godt at I er fornuftige og bruger kondom for ikke at blive gravid og som du selv nævner, beskytter kondomet også mod kønssygdomme. Du skriver at I begge var jomfru da I fandt sammen og dette betyder at I kan være så godt som 100 % sikre på, at I ikke er smittede med sex relaterede sygdomme. Hvis I derimod havde haft andre partnere og havde haft sex uden kondom ville der være en risiko for at være blevet smittet.
At din kæreste er omskåret pga. forhudsforsnævring, som iøvrigt er normalt, har ingen indflydelse på overførelse af sex-sygdomme. Huden på penishovedet bliver lidt mindre  følsomt, fordi der der ikke er hud som beskytter. Det kan være derfor han har problemer med at mærke noget (kondomet virker som huden og gør det sværer for ham at mærke noget) og problemer med at komme når I bruger kondom.
Med et ønske om at I finder ud at at få løst disse udfordringer, sender jeg jer de største ønsker om glæde I jeres liv.
Med venlig hilsen
Mette