Barbering
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse :)
jeg har barberet mig selv "dernede" to gange før og det er kun det foreste (ja ved ik hvad det hedder) nå men første gang læste jeg på en blog om hvordan man gjorde og prøvede så... først brugte jeg min mors intim sæbe barberede først nedad (gik fint) men da jeg skal til at barbere op (hvilket jeg gør så forsigtigt jeg kan) får jeg små sår/prikker sår der hvor hårene var.. jeg syntes det er lidt mærkeligt?? anden gang jeg gør det er det på samme måde (skal lige sige jeg havde ventet til sårene var væk) bagefter hver barbering putter jeg creme på (ikke det er relevant men...)
hvad gør jeg galt?

Svar:
Hejsa.
For det første synes jeg, det er rigtig fint, du har søgt noget information om, hvordan man bør barbere sig. Det er nemlig helt rigtigt, at det er bedst at barbere i den retning, hårene vokser, da man derved bedst undgår at få de sår/prikker, du oplever.
Sårene kommer, fordi det er rigtig generende for huden at blive barberet. Det irriterer huden at blive barberet, og derfor er det rigtig vigtigt, at man er forsigtig og følger disse råd:
1) Brug barberskum: Det er vigtigt, at du bruger en skum, når du barberer dig, da det er med til at beskytte huden og gør barberingen mere skånsom. Du kan købe nogle gode barberskum fra Venus med nogle forskellige friske dufte i de fleste supermarkeder.
2) Sørg for at bruge en skraber med skarpe blade: Det er vigtigt, din skraber ikke er en slidt, gammel model, men at din skraber har nye, skarpe blade. Jo flere gange, du er nødt til at køre over området for at fjerne hår, desto mere irriteres din hud. Nogle skarpe barberblade vil derfor mindske behovet for at køre over flere gange.
3) Smør dig med parfumefri creme: Efter barbering skal du smøre det barberede område med en god, fed, parfumefri creme. Det beroliger huden og mindsker risikoen for knopper.
4) Barber i hårretningen: Prøv om muligt at lade være med at barbere den modsatte vej af, hvordan dine hår vokser. Barber oppefra og ned og ikke omvendt.
5) Barber dig kun, når det er nødvendigt: Prøv at undgå at barbere dig meget ofte. Jo længere tid, der går mellem barberingerne, desto mere skånsomt er det for huden.
Jeg tror, dit problem løser sig selv ved, at følger mit fjerde råd, men prøv også at følg de andre, da det er vigtigt, du får en god rutine omkring barbering, så du helt undgår knopper og hudirritationer.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kh. Matilde