Bange og utilpas....

brevkassespørgsmål

Bange og utilpas....

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 8 år 5 måneder siden

Hej

Jeg har været lidt i tvivl på det sidste.... Jeg havde sex for første gang da jeg var 15. Jeg kan stadig huske det hele og hvordan jeg bagefter bare lagde og græd. Jeg prøvede så igen som 16årig og havde et okay sexliv i 3 måneder.... Jeg følte bare ikke lysten til det. Det er 2 næsten 2½ år siden jeg sidste havde sex. Jeg har ikke følt "trangen" til sex og er i tvivl om jeg bare ingen sexuelle lyster har? Jeg har tænkt på at hvis jeg har sex med en dreng igen om det vil komme til at gøre lige så ondt som første gang jeg havde det da der er gået nogle år siden sidst. Jeg har aldrig selv haft lysten til at røre ved mig selv. Jeg ved at når jeg har min mens at hvis jeg bruger tampon at jeg får en forfærdelig smerte i mit underliv. Vil det så os gøre ondt at have sex igen? Vil jeg nogensinde få lysten til sex og vil jeg kunne gøre det uden at græde og uden smerter. Jeg har fået avide at det ikke burde gøre ondt at bruge tampon når man har mens men jeg selv når jeg bløder mest gør det så ondt at jeg helst undgår tamponer da det næsten gør mere ondt en selve mens smerterne....

Svar:

Hej med dig

Jeg kan sagtens forstå, at du kan være i tvivl om, hvad der lige sker, når du har så ondt i forbindelse med sex. Det lyder ikke særlig behageligt. Og når noget ikke føles rart, så er det godt at du reagerer på det. Det er nemlig vigtigt at være opmærksom på, hvordan ens krop har det. Så det er rigtig godt at du skriver herind og undrer dig, og jeg vil meget gerne give dig nogle af mine umiddebare tanker med på vejen.

Allerførst har jeg lyst til at slå fast, at det er meget forskelligt, hvor meget trang og lyst til sex, man har. Nogle har et stort behov og andre har ikke. Og begge dele er helt okay. Som mennesker er vi bare forskelligt indrettet. I dit tilfælde tænker jeg også, at din lyst kan være påvirket af, at du har haft nogle trælse oplevelser med sex førhen. Du skriver, at du lå og græd den første gang, fordi det gjorde ondt. Og samtidig at du er bange for, at det vil gøre ondt, hvis du har sex igen nu her. Det er ikke rart, når det gør ondt. Og det er ikke meningen, at det skal være ubehageligt at have sex. Du skal vide, at der kan være mange forskellige grunde til, at det gør ondt på en kvinde at have sex. Hvis man ikke er våd i skeden, så kan det gøre ondt at få penis op i sig. Det er simpelthen fordi, der skal noget smørelse til, før det føles rart. Man kan evt bruge noget tid på forspil og på at tænde hinanden og man kan bruge glidecreme, hvis man oplever ikke at være våd nok. Det kan man smøre på skeden eller på penis, så den glider nemmere ind. Hvis man bruger kondom skal man dog være opmærksom på, at man bruger en vandbaseret eller silikonebaseret glidecreme. En anden grund til smerten kan være, at man har er stram i skeden. Nogle piger oplever at være ekstra stramme og derfor gør det ondt, hvis noget skal op - en penis eller en tampon. Hvis det er tilfældet kan det være en god ide at tage forbi en læge og blive undersøgt - for man kan sagtens få hjælp til det. Derudover kan det gøre ondt, hvis man spænder i musklerne omkring skeden. Det kan man f.eks. gøre, hvis man er nervøs eller ikke helt tryg ved oplevelsen. Hvis man oplever det, så kan det være en god ide at sige det højt og på den måde få skabt et rum for at tale om det. Man kan også tænke over at gøre det så behageligt som muligt ved f.eks. at vælge trygge omgivelser  og have god tid til at være sammen. Hvis man har aftalt på forhånd, at man godt må sige fra, hvis det bliver for meget, så kan det også gøre, at man slapper mere af og får en bedre oplevelse. Generelt kan sex blive bedre og bedre, hvis man er god til at snakke om de ting, som er udfordrende for én. Man kan sige, at sex er et spil, som man spiller sammen og sammen forsøger at gøre bedre og bedre. Når du skriver, at du er nervøs for næste gang, så er det altså ikke kun dig, der skal arbejde for at gøre det til en god oplevelse, men også den fyr, du vælger at være sammen med.

Jeg håber, du kunne bruge mine tanker til lidt inspiration. Hvis du føler, at du har brug for mere sparring omkring dine tanker, så er du meget velkommen inde i vores 1-1chat, hvor der sidder en rådgiver klar til at snakke. Derudover kan jeg anbefale sexlinjens chat, brevkasse eller telefon, hvor de også gerne giver svar. Så håber jeg ellers, at du vil få bedre oplevelser med sex - og tamponer - fremover. Det behøver ikke gøre ondt hver gang, så jeg krydser fingre for, at du finder ud af, hvad der hjælper lige præcis dig i lige præcis din situation.

Venlig Hilsen Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål