bange for at kysse
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej, som sagt er jeg en pige på 16, og jeg har aldrig haft en kærste eller kysset nogen :( Der er en fyr som jeg rigtig godt kan lide, og han kan også lide mig, og jeg tænkter tit på hvordan det villle være at kysse og kæle med ham. Så første problem er, hvordan kan jeg se på ham at han også vil kysse mig? Andet er, jeg er bange for at andre skal kysse mig! Der er andre fyre som er meget nærgående, men ikke nogen som jeg finde intresandte. Den ene af dem krammer mig til eller gør noget for at komme tæt på mig og stikker sit ansigt i hovet på mig, og den anden nærmest tvinger mig i et kram og holder om halsen så jeg ikke kan komme væk. Jeg vil overhovedt ikke kysse eller have noget at gøre med dem, så forsøger også at afvise dem blidt. Jeg vil hest ikke gøre det første "move" til at skulle kysse, for vil ikke afvises, så vil også gerne vide, om der er en måde til at få ham til at kysse mig? Hilsen det skræmte

Svar:
Hej pige 16 år.
Jeg takker for dine spørgsmål til Cyberhus.
Jeg huske tydeligt da jeg ville kysse første gang, det kan godt være lidt skræmmende med alle de følelser, tanker og handlinger der sker med en´ i teenageralderen. Så jeg forstår godt du er lidt skræmt og bange for at blive afvist.
Det der for det allerførste er rigtigt vigtigt er, at man er to om at kunne lide hinanden. Det skriver du at gør. Når du skal finde ud af om han vil kysse dig, er det en god ide at sidde tæt på hinanden (måske i en sofa) hvor du prøver at fange hans blik. Hold øjnkontakten, ryk tætter på ham, lad eventuelt din hånd stryge gennem hans hår, imens du slikker dig lidt i mundvigen (en invitation til ham om at han må kysse dig). Hvis han ikke fanger denne invitation kan du give ham et kys på kinden og hviske ham i øret "du må godt kysse mig". Når du skriver at du helst ikke vil afvises, så kan jeg godt forstå, at du ikke bryder dig om det, men de hårde facts er, at du kan ikke gå gennem livet uden at afvise eller selv blive afvist. Det er en måde at vise og mærke grænser, og der er vores grænser forskellige.
Det leder mig videre til dit andet problem, med de andre drenge som holder dig fast og tvinger dig til noget du absolut ikke har lyst til. Du siger blidt fra, men de forstår ikke din blide afvisning, Så jeg tror du ska sige til dem "jeg vil ikke have du holder mig fast og stikker dit hoved op i mit ansigt", så du får sat dine grænser. Det er meget nødvendigt at man kan det, for så ved du hvor du har drengene og de ved hvor de har dig.
De bedste hilsner Mette.