Bange for graviditet

brevkassespørgsmål

Bange for graviditet

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Hej. Jeg har haft seksuelt sammenleje til en fest med en dreng. Vi lavede alt. Vi brugte intet kondom. Men han er 100 % sikker på at han ikke kom op i mig. Men jeg er rimelig sikker på at han kom op i mig, da jeg kunne mærke i ca. 5 sekunder at det gjorde ondt. For at være sikker tog jeg en fortrydelsespille om mandagen om eftermiddag (festen var om fredagen). Nu lidt over en uge efter har jeg fået brunt udflåd. Har læst en masse om at det hentyder til graviditet. Men har også set at det bare kan være bivirkninger af pillen?! Da vi havde samleje var det i min frugtbare tid 16 dage efter min menstruation. Jeg mener jeg havde ægløsning dagen efter. Jeg er virkelig bange!!! Skal have min mens d. 20... Jeg har jo læst en masse rund omkring, men er stadig vildt fortvivlet, så jeg vil bare have et klart svar! Tak på forhånd!

Svar: 

Hej med dig,

Jeg kan godt forstå, at du er fortvivlet, nu hvor du har haft sex uden kondom. Det er aldrig rart at skulle gå rundt og tænke på, om man er blevet gravid.

Du siger, at han er 100 % sikker på, at han ikke kom oppe i dig. Der er selvfølgelig større risiko for at være blevet gravid, hvis han kommer, imens han er oppe i dig, men man kan faktisk også blive gravid, selvom han trækker sig ud, inden han kommer. Der kommer noget præsperm ud af fyren både inden og imens i har sex, og det kan man i teorien også blive gravid af. Derfor skal man aldrig følge den tankegang og istedet er det altså en meget meget bedre idé at bruge kondom. Kondommet beskytter jo heller ikke kun imod graviditet, men også imod sygdomme.

Men for at svare på dit spørgsmål, så nævner du, at du er begyndt at få noget brunt udflåd. Det behøver ikke have noget med graviditet at gøre, og som du siger, så er det højst sandsynligt "bare" en bivirkning af fortrydelsespillen. En fortrydelsespille indeholder rigtig mange hormoner, og det kan godt forvirre kroppen lidt, og derfor kan man få pletblødninger. En fortrydelsespille virker normalt i op til 3 døgn, og derfor har du taget den fint - selvom det altid er bedre at tage den så hurtigt som muligt, hvis man er bange for, at man er blevet gravid. Jeg tror derfor, at det du oplever, er en bivirkning deraf. 

Du skriver, at du skal have din menstruation d. 20, som jo er ved at være snart nu, og du kan enten vente de sidste par dage og se, om den er normal, eller så kan du købe en graviditetstest og tjekke efter, hvis du går og er meget nervøs. Der er altid en risiko, når man ikke bruger kondom, men jeg tror ikke du skal være bekymret, nu hvor du også har taget en fortrydelsespille.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar,

Med Venlig Hilsen
Anne

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program