Bange for 'den første gang'..

brevkassespørgsmål

Bange for 'den første gang'..

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 8 år 5 måneder siden

Jeg skrev for lidt over en uge siden inde på debat siden, men kunne nu godt tænke mig lidt mere 'professionel' hjælp..

Jeg har det  sådan, at jeg føler mig helt klar til 'den første gang' men jeg er virkelig bange for at min kæreste ikke vil kunne komme op i mig?
Jeg føler nemlig at 'hullet' er meget smalt (Der er ikke plads til mere end en enkelt finger)... Er det normalt at det er så smalt når man stadig er jomfru?

Svar:

Hej med dig

Det er godt at høre, at du bruger vores forskellige tilbud - og jeg vil meget gerne give dig nogle tanker med på vejen omkring 'den første gang'. Jeg kan sagtens forstå, at det kan være forvirrende og give mange forskellige tanker om det ene og det andet. Blandt andet omkring udfordringer med hensyn til kroppens muligheder.

Du spørger, om det er normalt at være smal i skeden, når man er jomfru. Til det vil jeg sige, at det er meget forskelligt, hvor smal, eller stram, man er. Og det er ikke nødvendigvis anderledes, når man er jomfru - nogle er bare strammere end andre. Nogle har slet ingen udfordringer med det og andre har en del. Det er simpelthen bare forskelligt, hvordan vi er indrettet, som kvinder. Med hensyn til at være for stram til at din kæreste kan komme op i dig, så er det noget, som nogle desværre har udfordringer med. Der kan være forskellige grunde til at man er stram og kun kan få få fingre op. Det kan være fordi, man er nervøs og derfor spænder i musklerne i skeden. De muskler, der sidder omkring skeden kan, som så mange andre dele af kroppen, blive påvirket af, hvis man er nervøs. Så spændes de - og det kan gøre, at skeden føles stram. Det er meget naturligt at man kan være nervøs omkring den første gang. Og hvis det er tilfældet, så handler det overordnet om at finde ud af, hvad der kan gøre oplevelsen så god som mulig. Det kan man, som kærester, tage en god snak om og hjælpe hinanden til at slappe af og have det rart. Hvis man sætter ord på, så kan det løsne op for stemningen og hjælpe til at gøre den mere afslappet - og sex bliver bedst, når man har det godt. Derudover kan det være en god ide at købe en glidecreme, så man sikrer sig, at skeden ikke er for tør - det kan nemlig også gøre ondt. Derudover kan man være stram af natur, altså indrettet sådan. Hvis det er tilfældet, så kan man tage forbi sin læge og få det tjekket. Der findes nemlig forskellige tiltag som kan hjælpe og løsne op. Og på den måde vil det være mere behageligt, når man skal have sex. Præcist hvad det skyldes i din situation, kan jeg desværre ikke sige med sikkerhed. Så jeg vil anbefale dig at mærke godt efter og handle på det, du fornemmer. Prøver I at have sex, og det bare gør meget ondt, så kan det være en god ide at tage forbi lægen, for en sikkerheds skyld.

Her til sidst vil jeg sige, at det ikke er meningen, at sex skal gøre ondt. Så hvis du har smerter, så handler det ikke nødvendigvis om bare at bide tænderne sammen. Sex skal gerne være rart og behageligt for begge parter. Derfor er det helt okay at sige fra, hvis det er ubehageligt for dig. Sådan skal det ikke være. Så kan I tage en snak om, hvad der mon gjorde ondt, og hvad I kan gøre ved det sammen. Sex er et samarbejde - om at nyde hinanden og få en god oplevelse begge to.

Jeg vil ønske jer begge to rigtig meget held og lykke med jeres første gang. Jeg håber, at du finder ud af, hvad der er den bedste hjælp for lige præcis dig i den her situation.

De bedste hilsner fra Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål