Bør jeg fortælle forældrene om p-piller?

brevkassespørgsmål

Bør jeg fortælle forældrene om p-piller?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej Cyberhus.

Jeg sidder i den situation, hvor jeg har en virkelig god ven, som jeg er begyndt at have et seksuelt forhold til. Han var min første, så jeg har aldrig rigtig skulle tage stilling til, om jeg skulle begynde på p-piller, men det er blevet aktuelt nu. Engang da vi var sammen (i beruset tilstand), gik det galt i forhold til brug af kondomer. Så efterfølgende tog jeg en fortrydelsespille for en sikkerheds skyld. Min veninde rådede mig efterfølgende til, at starte på p-piller, så jeg undgik denne situation en anden gang. Jeg har derfor nu bestilt en tid hos lægen, for at få en recept på pillerne.

Dilemmaet er så, om jeg bør fortælle mine forældre om det. Jeg har egentlig ikke lyst til at inddrage dem i mit sexliv, og det er lidt svært når nu jeg ikke engang er kærester med ham. Det skal lige siges, at grunden, til vi kun vil være venner, er, at jeg skal ud og rejse i et halvt år i august måned. Så vi har ikke lyst til at indlede noget seriøst.

Jeg ved at jeg ikke er forpligtet til at fortælle mine forældre om det, og at min læge har tavshedspligt, men så er spørgsmålet bare om jeg alligevel bør sige det.. Jeg tænker især på en situation, hvor vi diskuterede hvorvidt en af mine veninder var kærester med en fyr eller ikke. Og deres argument, for at de var kærester, var, at hun var startet på p-piller. Så var de i hvert fald kærester, for det kunne man altså ikke uden at være kærester. Derfor tror jeg de vil have rigtig svært ved at forstå mig, hvis jeg siger jeg vil på p-piller.

Vil det være moralsk forkert at holde det hemmeligt for dem, hvis jeg i bund og grund ikke har lyst til at fortælle dem det?

Mvh. mig

Svar:

Hej med dig

Hvor dejligt for dig at du har en god ven, som du kan have det godt sammen med, både venskabeligt og seksuelt. Jeg kan godt forstå de tanker, som du har omkring at fortælle dine forældre om dit sexliv eller ikke. Det er ikke mærkeligt, at bruge noget tid på at overveje, hvad man har det bedst med. Det er helt normalt, at der er ting, som man helst vil holde for sig selv, mens der er andre ting, som kan være fedt at være åben omkring. Det er forskelligt, hvordan man oplever situationerne.

Det er helt rigtigt, at du ike er forpligtet til at sige noget, fordi du er over 18. Dine forældre har derfor ikke pligt til at få noget af vide. Du spørger så, om det vil være moralsk forkert ikke at sige det. Det er svært at give et endeligt svar på moralske overvejelser, fordi det er så forskelligt fra person til person, hvilke værdier man har og prioriterer højt. Selvom det muligvis ikke er det svar, du godt kunne tænke dig, så er det i sidste ende op til dig selv at vurdere, hvad din mavefornemmelse siger. Det kan være super svært at finde ud af, fordi der er ting, som vejer både for og imod. I dit brev kan jeg fornemme denne vejen frem og tilbage, og det er helt forståeligt.

Et råd, jeg kan give er, at du kan sætte dig og skrive fordele og ulemper ved begge muligheder. Bare skriv alt, hvad du kommer i tanke om. Bagefter vil du måske kunne mærke, hvad du helst vil. Hvis der er en af mulighederne, der giver dig dårlig samvittighed eller andre følelser, så tag det seriøst og tænk over, hvorfor. Du kan også prøve at skrive ned, hvad du kunne tænke dig at sige, hvis du vælger at tage en snak med dem, og så mærke efter, om det ville føles rart at fortælle det. Det kan være, du har en god veninde, som du kan overveje mulighederne sammen med. Ved at få andre øjne på, ser man måske tingene i et andet lys, end hvis man sidder med det alene. Du skriver, at du er nervøs for, at dine forældre ikke vil kunne forstå dit valg om at have sex med ham. Det er helt forståeligt. Det er også en rigtig god ting at have respekt for sine forældres synspunkter. De har meninger og holdninger, og formentlig nogle gode overvejelser bag. Men selvom de ser på sex og kæresteri på en anden måde end dig, betyder det ikke nødvendigvis, at du gør noget forkert. Husk det. Du er myndig og tager dine egne beslutninger, og det er helt okay.

Jeg håber, du finder frem til den beslutning, som føles mest rigtig for dig. Og så krydser jeg fingre for, at det hele går godt :)

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål