Anonym abortion?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Brevkasse. :)
Jeg er 14 år(15 til April), og min menstruation er indtil videre 5 dage forsinket. Har planlagt at tage en graviditetstest, hvis den ikke er kommet inden ugen er ovre.
Jeg har haft sex med min kæreste, ubeskyttet. Jeg ved ubeskyttet sex er ekstremt risikabelt, men han kom ikke i mig, men ved godt muligheden stadig er der, og jeg skal også starte på p-piller efter aftale med min mor.
Jeg har tænkt det rigtig meget igennem. Da jeg har et meget dårligt familieforhold og selv har psykiske forstyrrelser ville jeg vide lidt om anonym abortion.
Min mor har truet med at tæve mig, stoppe kontakten osv. til mig hvis jeg blev gravid. Hun har før i aggression slået mig, kastet mig ned i gulve, truet mig og truet min veninde på livet. Min far har jeg ingen kontakt til. Så jeg ville bare vide hvordan jeg skal gøre hvis jeg skal søge om anonym abort? Er det alle hospitaler/sygehuse der tilbyder muligheden?

Svar:
Hej med dig
Det lyder til at du er kommet i en rigtig svær situation, hvor det kan være helt uoverskueligt at finde ud af hvad du skal gøre. Det kan jeg godt forstå og derfor synes jeg at det er rigtig godt at du har skrevet herind til brevkassen. Det her er nemlig ikke noget du skal gå rundt med alene. Jeg kan høre at du har en masse med dig i bagagen og derfor har tænkt meget over hvad der kunne ske, hvis du nu var gravid. Det er flot at du har overvejet hvad du synes der skal ske og jeg vil prøve at give dig nogle af mine tanker omkring det du skriver.
Det første jeg får lyst til at sige er at det lyder meget usandsynligt at du skulle være blevet gravid, når din kæreste ikke kom i dig. Der er selvfølgelig en minimal risiko, men jeg tænker at der nok er andre grunde til at din menstruation er forsinket. Når man først lige er begyndt at få menstruation, så er ens cyklus ikke helt regelmæssig, hvilket vil sige at det er meget naturligt at der nogle gange går lidt flere dage mellem menstruationerne. Men ofte har det faktisk også noget at gøre med hvordan man har det og om man er meget bekymret. Netop at du tænker meget over om du er blevet gravid, kan være med til at gøre at din menstruation er lidt forsinket. Det er en god ide at tage en graviditetstest hvis du endnu ikke har fået menstruation, og gerne hos din læge, som kan hjælpe dig rigtig godt, hvis du skulle være blevet gravid. Det er nemlig også lægen der skal hjælpe dig, hvis du skal have en anonym abort, som man i nogle få tilfælde giver lov til at få og især hvis man er så ung som dig.
Men udover at din læge kan hjælpe dig med graviditetstest og eventuel abort, så er det faktisk også en god ide at fortælle ham om hvordan det er hjemme hos dig og sige at du er bekymret for hvordan din mor reagere. Alle voksne, fx læger, lærere og pædagoger skal altid gøre alt hvad de kan for at passe på børn og unge og vil dermed være mere på din side end på din mors. Grunden til at jeg tænker at det ville være en god ide at snakke med din læge eller en anden voksen om hvordan du går rundt og har det, er at det ikke lyder til at det altid er særlig rart hjemme hos din familie, når din mor kan finde på at slå og true dig. Det må gøre dig bange og usikker. Når man bor i sådan en familie, så er det meget vigtigt at man får hjælp af andre og får mulighed for at snakke om det der er svært. Jeg synes derfor at du skal prøve at snakke med en voksen du har tillid til og fortælle dem om både det her med graviditet og den manglende menstruation, men også om at du er bange for din mor.
Jeg håber at du allerede nu har fundet ud af at du ikke var gravid, men bare var meget bekymret for det. Og så håber jeg at du finder modet til at fortælle om hvordan det er at bo hjemme hos dig, så du ikke skal gå rundt og være bange og alene. Du fortjener alt det bedste.
Venlig hilsen Marianne