ang. p-piller
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse Jeg er lige begyndt på p-piller, og er lidt i tvivl ang. de 7-dages pause. Jeg er begyndt på en torsdag, og kan se at jeg slutter en onsdag. Når jeg så holder den 7-dages pause, vil det så betyde at jeg skal begynde på en ny pakke på d. 7. eller 8. dag? Er det sådan at jeg tager sidste pille onsdag aften, hvorså torsdag er min første p-pille fri dag, og jeg begynder på en ny pakke den efterfølgende torsdag? Jeg er meget i tvivl

Svar:
Hej pige 17 år.
Tak for spørgsmål til Cyberhus.
Jeg kan godt forstå at du er en smule forvirret over og i tvivl om hvordan det lige fungerer med p-piller, pauser m.m.
Det er enkelt når man lige kommer igang, for du tager pille nr. 1 på den første menstruationsdag. I dit tilfælde starter du en torsdag og slutter en onsdag.
Så holder du pause torsdag (første dag) fredag (anden dag) osv....... det vil sige at du skal holde 7 dages pause, til og med onsdag. Du starter torsdag med p-pillerne 8. dag om aftenen, som du selv har regnet ud. (Husk at tage p- pillen på nogenlunde samme tidspunkt hver dag, det giver den bedste sikkerhed!)
Hilsen Mette