Angående sex.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Brevkasse. Hvad er en mødom? Og hvad er det for noget med at drengen skal presse sin pik ind i en pige, men hvad nu hvis han ikke kan? Det der mødom holder tilbage, får man så aldrig sex? Jeg er selv bange for sex, for jeg prøver nogen gange med en finger op i mig, men det gør så ondt, hvad nu hvis jeg aldrig tør at få sex fordi det gør ondt? Jeg tænker tit på hvorfor mit underliv er så udviklet, men at mine bryster ikke engang er kommet endnu? Kun lidt. Håber du/i kan hjælpe mig.

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig mange gode spørgsmål, du stiller til os og jeg håber du bliver tilfreds, med de svar jeg giver dig.
Selve ordet mødom stammer fra ordet mø, som er en ung kvinde. Men det som man mener med mødom er, at man ikke har været i seng med en anden endnu og nogle kalder også jomfruhinden for mødom. Som jeg forstår er det denne jomfruhinde, du stiller spørgsmål til.
En jomfruhinde er ikke en hinde men mere en ring, som kan være meget stram. Nogle mener man har den fordi, den beskytter den unge pige mod bakterier, i skridtet. Jeg kan godt forstå du er bange for om den er for stram, nu når det også gør ondt, når du prøver at stikke din finger op. Hvis du har lyst, kan du læse lidt om jomfruhinden her.
Men du behøver ikke være så bange, for det er meget normalt i en alder af 12år og have en meget stram skede. Når du bliver lidt ældre, vil din krop ændre sig meget og det gør din skede også. For når man bliver omkring de 15 år har skeden udvidet sig meget, så der er plads til noget mere deroppe. Men du skal vide det ikke er unormalt, det gør ondt den første gang man har sex, men noget der kan hjælpe når du skal miste din mødom, er hvis du er helt afslappet og dig og personen der tager din mødom går langsomt frem. Når man er afslappet og man giver sig tid til og blive tændt, udvider skeden sig nemlig og bliver våd, så en penis lettere kan komme op.
Noget du også kan gøre, er og afprøve dig selv når du føler din skede, er lidt mere klar. Altså hvor du selv stille, prøver og udvide dig, ved at onanere med først én finger, senere 2 eller 3 stk. Til sidst vil din skede være mere parat, til og få noget større op.
Jeg vil afslutte med, at svare på dit sidste spørgsmål om dine bryster. Det er slet ikke unormalt når man er 12 år, at der først kommer noget hår på skeden, før brysterne begynder og vokse. Hvis det altså er det du mener med, at du siger dit underliv er mere udviklet. Det er nemlig helt forskelligt fra pige til pige, men du er i en alder du godt kan forvente, de snart begynder og vokse noget mere.
Jeg håber du kan bruge svaret
Med venlig hilsen Paw