Andet end sex..?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej brevkasse.. jeg er en pige på 13½ som har en helt fantastisk kæreste som også er 14! vi har været sammen i et halvt år nu, og vi har snakket meget om at gå i seng sammen.
vi stoler 100% på hinanden, og in kæreste er utrolig omsorgsfuld og meget betænksom. han vil ikke overskride mine grænser, og vi har talt meget om at ha' sex sammen. vi har gjort alt det "andet" (oralsex, han har givet mig finger, og jeg har givet ham handjob) og er nu nået til et punkt hvor vi begge vil ha' sex. jeg har tænkt utrolig meget på det, og er nået frem til at jeg har rigtig meget lyst til at gå i seng med ham, men at jeg ikke er 110% klar psykisk. men her er mine spørgsmål;
1) når min kæreste giver mig finger, kan han kun få 2 fingre op. er jeg meget snæver? jeg er bange for at når vi engang skal ha' sex (når vi jeg/vi er klar) at han ikke kan komme op i mig!
2) jeg har læst en af de andre pigers brev, om man kunne blive gravid af at få en finger med lidt sæd eller præsperm op? har egentlig aldrig tænkt over det før nu.
3) er det rigtigt at fortrydelsespiller er receptfri? kan jeg som 13årig pige i principet godt gå op på apoteket og købe nogen? og hvordan virker de egentlig helt præcist?
4) jeg har læst en masse andre af jere breve, og nogle gange står der at den seksuelle lavalder er 15år fordi man både skal være klar psykisk&fysisk, men der er også et sted hvor der står at det ikke har noget med det fysiske at gøre! hvad er rigtigt? h
åber du/i vil svare :) knus den nysgerrige!!

Svar:
Kære nysgerrige
Dejligt at høre du har en kæreste, som du stoler 100 %
1: Du behøver ikke at være meget snæver fordi din kærste kun kan få to fingre op, skeden er en muskel som kan udvide sig.Du skriver at du ikke er 110 % klar psykisk, det kan være en stor del af grunden til at du føler at du er en smule snæver, da du muligvis spænder i dine muskler.
Istedet for at fokuser på at have sex sammen, så nyd det i har. Det er vigtigt at i venter til i begge er helt klar. Hvis i stoler på hinanden, er sex ikke noget der haster, men noget der sker når i begge er klar både fysisk og psykisk.
Den seksuelle lavalder er 15 år i Danmark. Loven er lavet for at beskytte børn fra at have sex før de er klar.
2: Som du selv har læst kan det lade sig gøre at blive gravid med lidt sæd eller præsperm ved at få finger, men sandsynligheden er meget lille.
3:Fortrydelsespiller kan købes receptfri på apoteket også når du er 13 år, så du kan gå ned og købe dem uden problemer. Fortrydelsespiller er ikke et præventionsmiddel, de anvendes som en nødløsning efter et ubeskyttet samleje, hvor der er risiko for, at du kan være blevet gravid.
Pillerne må kun bruges i et absolut nødstilfælde, da de kan lave uorden i hormonbalancen, og det kan have indvirkning på hele kroppen.
4: Det er helt rigtigt at din krop skal være klar både fysisk og psykisk. Fysisk fordi din krop er igang, eller ikke startet endnu med, at udvikle dig fra barn til kønsmoden (puberteten)
Det der sker er:
• dine bryster begynder at vokse
• Dine kønslæber vokser
• Der kommer hår på de yderste kønslæber, venusbjerget og i armhulerne
• Du får menstruation
• Din krop ændrer facon
Der sker rigtig mange ting med din krop under puberteten, er derfor at det også er vigtigt at du føler dig klar fysisk.
Venlig Hilsen
Sascha