Anden prævention..
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hejsa. Jeg har det problem, at jeg har noget, der hedder "leiden" - som er noget i mit blod, der gør at jeg ikke må tage p-piller, p-ring og alle andre ting, der indeholder hormoner. Så får jeg (muligvis) blodprop.
Nå, men jeg har sådan gået og tænkt over, hvilken prævention jeg kan vælge, i stedet for kondom, hvis jeg gerne vil have, at min kæreste får mere nydelse, end han gør med kondom? Jeg har læst om alle slags præventioner (tror jeg). Jeg læste om spiral, men jeg har også læst at det i de fleste tilfælde gør rigtig ondt på piger, der ikke har født.. Så det ved jeg ikke helt..
Summersummarum: Hvilket prævention kan jeg bruge, for ikke at nedsætte det min kæreste kan "mærke" under sex? - hvad vil du anbefale? + Indeholder fortrydelsespiller hormoner? (ikke fordi de skal tages som prævention overhovedet, jeg har længe bare spekuleret over det, hvis uheldet nu er ude?)

Svar:
Kære pige 17 år
Er rigtig dejligt at du skriver herind.
Desværre indholder de fleste præventionsformer homoner.
Er det begge homoner du ikke kan tåle altså østrogen og gestagen?. Da minipiller og p-staven kun indholder et slags homon, nemlig gestagen.
Du nævner selv spiralen, og det kan være en god idè. Der er en spiral som hedder flexi T kobberspiralen, som er for unge piger eller kvinder der ikke har født, da den er mindre og blødere.
Jeg vil anbefale dig at du tager en snak med din egen læge og på den måde finder frem til hvad prævention der vil være bedst for dig.
Fortrydelspillen indholder et homon som udskyder ægløsning og forhindrer at et befrugtet æg sætter sig fast.
Håber du har fået svar på dine spørgsmål
Venlig Hilsen
Sascha