aldersgrænsen
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, jeg har en fantastisk kæreste og vi har kendt hinanden i ca.1 et halv år. Mine forældre er også vilde med ham, og siger han er klog osv. Mig og min kæreste har kommet sammen i tæt på 2 måneder og vi har værer kærester før (dengang tæt på et halvt år). Han bor på fyn, og jeg bor på lolland. Vi ses ca.4 gange om året og elsker virkelig hinanden. Jeg har givet ham handjob og vi vil begge gerne prøve blowjob. Jeg har disse spøgsmål: 1. Hvorfor er der en aldersgrænse for sex? 2. Hvad hvis begge parter er klar ? 3. Kan det være at jeg er mere klar med ham fordi vi ses sjældent ? 4. Hvis vi nu (når vi blive ældre) vil i seng sammen (altså bolle/knalde, eller hvad jeg skal sige), hvordan skal jeg så spørge min far om kondomer ? Ps. Min far siger at han gerne vil have at jeg spørger han om kondomer når dén tid kommer. Og jeg er meget udviklet, både i personlighed og udseende. Elsker jeres hjemmeside, tak på forhånd.

Svar:
Hej
Det er godt, at du skriver ind til Cyberhus, nu hvor du er i tvivl om nogle ting – og dejligt at høre, at du elsker hjemmesiden. Så håber jeg, at du også kan bruge dette svar.
Først og fremmest er det godt at høre, at du har en fantastisk kæreste, som både du og dine forældre er glade for. Du spørger om nogle forskellige ting, og jeg vil derfor dele mit svar op.
1)      Aldersgrænsen for sex er lavet som en lov simpelthen for at beskytte unge under 15 år imod at gøre noget, de ikke er klar til. Dette er fordi unge under 15 år er i gang med en udvikling både psykisk og fysisk.
2)      Selvom begge parter føler sig klar, så gælder loven om aldersgrænsen stadig. Man kan måske godt føle sig klar i øjeblikket, men når kroppen ikke er fuldt udviklet kan det måske godt virke ubehageligt alligevel. Det kan også være, man kommer til at fortryde det bagefter, fordi man ikke var klar. Det er derfor en god idé at vente til man er 15, så både kroppen og ens psyke er klar til at have sex.
3)      Du spørger, om du er mere klar, fordi i ikke ser hinanden så tit. Det er lidt svært at svare på, da du ikke kan vide, hvordan du ville have haft det, hvis i boede tæt på hinanden. Du har måske mere tid til at gå og tænke over, hvordan det ville være at have sex med din kæreste. På den måde kan det være, at du har gjort dig flere tanker omkring det, og derfor har vænnet dig mere til tanken om sex. Det er godt, at du føler dig klar til det og har tænkt det godt igennem, men det betyder ikke, at du er klar til det fysisk og psykisk i selve situationen.
4)      Du har lavet en aftale med din far om, at du skal spørge ham om kondomer, når den tid kommer. Det er rigtig godt, at du ved, hvor vigtigt det er at beskytte sig. Jeg kan godt forstå, at det alligevel kan være lidt svært og måske pinligt at skulle spørge om kondomer, selvom man har lavet en aftale. Men nu har han jo sagt, at han nok skal hjælpe med det, og så synes jeg bare du skal tage mod til dig og spørge, om du må få nogle kondomer med, når du skal besøge din kæreste. Selvfølgelig først, når i er blevet 15 år og er klar til det :-)
Jeg håber, at du kunne bruge mine svar,
Mvh Anne