Aldersgrænse om sex.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Brevkasse. Jeg og min kæreste har begge det på samme måde, og vil gerne i seng med hinanden, og jeg tænker om Oral-sex er forbudt for unge under 15?

Svar:
Hej dreng 14 år.
Tak for dit spørgsmål til Cyberhus Lystværelset.
Det er rart at høre du har en kæreste som du er glad for og også gerne vil lære at kende i sengen. Når man er 14 år er man ved at lære sin krop at kende og lige nu forandrer den sig kolossalt hurtigt.
Loven siger at man ikke må have sex med nogen under 15 år. Det er dog også sådan at hvis begge parter er under 15, nogenlunde lige gamle og begge gerne vil have sex, vil man ikke blive straffet for hvis man alligevel har sex. Det gælder også for oral-sex. Loven (den seksuelle lavalder) er lavet for at beskytte børn under 15 mod overgreb fra andre der er ældre end 15.
Jeg kan godt forstå I gerne vil udforske hinanden og mit råd til jer er, at I går forsigtigt til værks. Man kan starte med at røre ved hinanden uden på tøjet, så inden under tøjet, uden bluse, ect. Kys en masse over hele kroppen, nus, masser og rør ved hinanden. Fortæl hvad der er dejligt og hvordan I godt kan lide den anden rører ved jer. Når I så kommer til oral-sex og senere samleje, så har fortalt hinanden hvad I godt kan lide, og så har I øvet jer i at fortælle hvad I kan lide og hvad I ikke bryder jer så meget om. I får erfaring med at det er ok at sige fra og til, og at man sammen finder ud af det der er rart!
Lyt til hinanden, spørger hinanden om det er godt og på den måde, så udvikler I jeres forhold iforhold til jeres grænser.
Forårshilsner Mette