Aldersforskel..? del 2
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej igen.
Skrev ind for en måned siden og jeg fulgte jeres råd og droppede den 12-årige pige som var vild med mig, vi blev lidt uvenner og jeg endte med at blokere hende på alle profiler. Problemet er at jeg er begyndt at ses med min ex igen, så jeg har virkelig skulle ignorere hendes lillesøster de gange vi har været sammen.
Det gik helt galt da jeg var hos hende i går troede det ville blive stille og roligt fordi hendes lillesøster var sammen med sin veninde, så ville ikke skulle bekymre mig. Men hen mod aften skriver den veninde så til mig og skælder mig nærmest ud over jeg har droppet hende og gad egentlig ikke svare men min ex endte med at falde tidligt i søvn, og så diskuterede vi bare over besked.
Så ender det selvfølgelig med at de spørger om jeg ikke lige kommer ind til dem så vi kan få det "snakket igennem", og så kom der måske lidt af følelserne for hende op igen. Vil ikke gå i detaljer men der skete nogle ting jeg ikke kunne sige nej til, mens det skete var jeg bare så liderlig, men bagefter fik jeg det pisse dårligt og har haft det dårligt hele dagen. Burde være glad for jeg har prøvet at være sammen med 2 piger på samme tid men føler mig bare som en klam pædofil nar, og føler mig manipuleret/voldtaget.
Kom til at lade det gå ud over min ex ved at sige vi aldrig kommer til at se hinanden igen. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og skammer mig over at jeg tænder på små piger. Vil hellere dø end at det bliver opdaget.
Hvordan kommer man i kontakt med en psykolog og kan man stole på deres tavshedspligt?

Svar:
Kære dig,
Det er godt du skriver igen, efter situationen har udviklet sig som den har, og du nu sidder og er meget frustreret over det hele. Først og fremmest vil jeg rose dig for i første omgang at tage konsekvensen af hvad der kunne ske alvorligt og droppe din ekskærestes lillesøster. Som nævnt i sidste brev, er det aldrig en fed eller let beslutning at droppe én, man er glad for.
At situationen har udviklet sig som den har gjort, er rigtig ærgerlig, når du ellers fik det hele håndteret så flot ved både at droppe hende, og også blokere hende, så I ikke længere skulle diskutere. Jeg kan godt forstå du er ked af det og nervøs for hvad der nu sker, og jeg synes derfor det er en rigtig god idé, at du tager fat i en psykolog, hvis du føler, du har brug for at snakke med nogen om det hele.
En psykolog har, som du ved, tavshedspligt og må derfor ikke fortælle det du fortæller ham/hende videre til andre. Der er dog få undtagelser hvor tavshedspligten kan brydes. Fx hvis psykologen vurderer, at et barn eller en ung under 18 er udsat for eller har brug for særlig støtte eller hvis du selv eller andre er udsat for åbenlys fare, og fx har lyst til at begå selvmord. Derudover skal en psykolog bryde sin tavshedspligt under en retssag, såfremt dommeren skal bruge psykologens viden til at beslutte dommen.
Ud fra hvad du fortæller, synes jeg, du skal kontakte en psykolog, så du kan få det bedre og få talt det hele igennem. Du kan komme i kontakt med en psykolog på to måder. Den billigste er at fortælle din læge om din situation, hvorefter du muligvis vil kunne få en henvisning til en psykolog. Med en henvisning, vil du få tilskud til psykologen og det vil dermed blive billigere. Har du ikke lyst til at tale med lægen om det, må du selv opsøge en psykolog og betale for det. Du kan google "psykolog" og den by du bor i, så vil der helt sikkert komme nogle op. En psykolog koster typisk et sted mellem 500 og 900 kr. pr. gang for en times tid, men du vil ved flere kunne få studierabat.
Mange hilsner
Christina.