Afhængegig af BH'en
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej! :-) Som skrevet i overskriften, er jeg på en måde ret afhængegig af min BH. Det er nok bedre jeg kommer med en forklaring. Jeg er en af de tidligt udviklede, jeg har fået "det røde", bryster, kønshår og bumser før alle andre. Og jeg har det helt fint med det. Og intet af det har nogensinde generet mig, egentlig. Jeg har prøvet at fantasere om mig og en dreng(eller pige, jeg er biseksuel) i samme seng, og lege med mig selv og sådan, ligsom alle andre. Men i alle de her "Fantasier", har jeg bemærket, at jeg har haft BH på i dem allesammen, og hvis det er en fantasi med en pige jeg kan lide, har hun ikke selv BH på, kun jeg. Jeg har også BH på hver eneste dag, endda i weekenderne og om søndagen(om søndagen tager jeg ikke engang kontaktlinser i). Jeg har den på fra morgen til aften, og tager den på som det første om morgnen, og tager den af som det sidste om aftnen. Jeg har ikke noget problem med udseendet af mine bryster, eller noget i den retning. Jeg bliver bare virkelig ubehagelig til mode når jeg ikke har BH på, min tidligere kæreste kender problemet (Ikke fordi mig og ham havde været i seng sammen, jeg er dog jomfru xD), og han spurgte mig om det eventuelt er fordi jeg er flov over mine bryster, men det er helt sikkert ikke det, jeg kan godt lide at have nedringet tanktoppe på, og jeg hader faktisk lidt at skjule mine bryster. Det er ikke sådan hvis jeg tager mine underbukser af, eller noget andet. Men når jeg tager min BH af, så skal jeg bare have noget andet over mine bryster, hurtigt. Det irriterer mig rigtig meget, til gymnastik, også i mit eget bad står jeg med armene ved brysterne. Og jeg tænker i nogle stunder, på om den ubehagelige følelse nogensinde går væk, hvis den ikke gør, bliver det måske et problem, hvis jeg nogle år ud i fremtiden, skal have samleje med en kæreste jeg nok har til den tid. Jeg har i øvrigt haft det sådan i lang tid, siden jeg var elleve, vil jeg mene, jeg har bare aldrig rigtig været så generet af det, hvilket jeg er nu. Godt nytår. Fra den lidt irriterede pige.

Svar:
Hej den lidt irriterede pige.
Jeg vil starte med også at sige godt nytår til dig og tak for dit spørgsmål. Jeg synes du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det og jeg kan godt forstå du undrer dig over hvad der sker, siden du føler dig afhængig af bh´en. Jeg vil gerne prøve at give dig et svar.
Ud fra din beskrivelse, så virker du som en selvsikker pige, som er i god balance med din udvikling og dit undseende, både fysisk og psykisk. Det er jo ret forskelligt hvodan man lige takler udviklingen og alle de tanker og følelser, man kan opleve - men det lader til at du er meget åben omkring det. Og selvom du er åben og i balance, så kan der sagtens være nogle følelser der er uforklarlige og ting du bare ikke aner hvad du skal gøre ved. Det er helt naturligt og det skal du på en måde være glad for, fordi der er jo stadig en masse som skal læres og opdages - jo ældre du bliver. Men det kunne jo være rart at du finder ud af hvad der lige sker med dig og bh´en på vejen.
Jeg ved at mange piger/kvinder, som foretrækker at have deres bh på hele tiden. For dem føles det rarere, de synes måske at deres bryster ser pænere ud. En bh kan jo lige løfte eller forme brysterne lidt og det kan for dem se og føles bedre. Og så er der dem som ikke så godt kan lide bh eller bare ikke tænker over det. Når man store bryster, så kan det være en dejlig følelse, at vide at der er lidt kontrol over dem. Når man har små bryster, så kan man med en push-up bh, virke lidt større. Og så er der nogen kvinder, som føler de skal gå med bh, fordi det forventes der måske. Så alle kvinder har et forhold til deres bh, som de enten foretrækker eller er irriterede over.
Du skal vide at der ikke er noget ualmindeligt ved at du altid har bh på, men du er jo irriteret over det, fordi du gerne vil gå uden og undgå den ubehagelig følelse, hvor du føler du dækker dem til. Jeg tror det handler meget om vane og følelsen af at gå uden bh. Det kan nemlig føles meget anderledes. Og når man er vant til at dække sine bryster til, så er det naturligt at man lige holder noget over dem i omklædningsrummet eller lignende. Nogle kvinder har det samme problem med deres numser, de vender sig lige om eller sørger for at tage en lang bluse på, sådan at de ikke står med bar numse - selvom de har underbusker på. Alle har hver især deres små vaner og nogle af dem kan være fokuserede på bryster eller numser.
Jeg tror det handler om, at du skal bryde din vane - hvis det altså føles trygt for dig. Start med at gå med en eventuelt stram top/t-shirt under dine bluser og se hvordan det føles, hvis du gerne vil prøve at gå uden bh. Ellers er der ingen hastværk, for det kan være det føles anderledes om noget tid. Og prøv ellers at lade være at dække dine bryster til i badet. Jeg ved ikke om du eventuelt dækker dem til i badet, fordi andre måske kigger eller stirrer og det er jo ikke altid rart, men se om du kan ignorere det, hvis det betyder at du får det bedre med dig selv. Andre kigger og stirrer måske fordi de beundrer eller misunder dig dine bryster - sådan er det jo.
Der må være en eller anden lille tanke eller følelse i dig selv, som gør at du dækker dine bryster til og er blevet afhængig af din bh. Måske du kan genkende noget af det i det jeg har skrevet til dig. Jeg håber du kan stoppe din afhængighed, sådan at din bh bliver noget du kan tage af og på, når du har lyst.
Jeg håber du kan bruge svaret.
Mange hilsner fra Bibi