2 spørgsmål

brevkassespørgsmål

2 spørgsmål

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Cyberhus, jeg har lige to hurtige spørgsmål. Min menstruation er egentlig meget regelmæssig, den svinger lidt med en uge eller to, men kommer altid. Når man bliver ældre, bliver den så helt regelmæssig, sådan at det kun svinger med 2-3 dage? Når jeg får en orgasme, varer den kun ca. 8 sekunder, og har hørt at det gerne skulle vare ca. 1 minut? Gør jeg noget forkert, eller går jeg bare glip af noget? Kh :)

Svar:

Hej med dig :)

1) Det er ganske almindeligt, at en pige har uregelmæssige menstruationer i starten af puberten/de første par år efter at den første menstruation, menstruationerne plejer at blive mere regelmæssige med alderen. Det er ikke alle kvinders menstruationer som bliver helt regelmæssig, så den kun svinger med 2-3 dages.
Du kan læse mere om uregelmæssige menstruationer her: www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/sjaeldnesparsommebloedninger.htm
Så om du får helt regelmæssige menstruationer når du bliver ældre, er ikke til at vide. Det er altid er en god ide, at kontakte sin læge hvis der er nogen som helst tvivl om alt er som det skal være, da lægen ville kunne tjekke det.

2) Jeg ved ikke hvor du har hørt, at en orgasme gerne skulle vare 1 min.? Det er ganske almindeligt at orgasmer varer nogle få sekunder, så dine orgasmer er ikke forkerte og du gør derfor ikke noget forkert. Dog kan man med noget træning gøre ens orgasmer længere.

Tjek f.eks. dette link: http://www.facebook.com/notes/sexolog-nord-v-sexolog-susanne-roursgaard/lange-orgasmer-n%C3%A5-toppen-og-bliv-der-l%C3%A6ngere/204874289525353

Venlig hilsen Lisa.