2 Problemer - Onani og noget ang. skamlæber.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har 2 problemer, og spørgsmål jeg gerne vil have svar på. 1. Jeg har et problem med mine skamlæber (kønsdel) den ene er lidt lang også gør det slet ikke ondt når man strækker den også ser den os lidt brunt og rådent ud s:' Den anden er bare normal lyserød, og det gør rigtig meget ondt når man bare prikker til den lidt.. Så jeg vil bare vide, om det er normalt og hva jeg kan gøre?:/. Jeg vil helst ikke have at der er nogen der skal vide det, heller ikke min mor og heller ikke lægen.. i;' 2. Når jeg vil ornanere føler jeg ingen gnist, og jeg syntes ikke at det er sådan dejligt s: Så hva skal jeg gøre? jeg bruger fingeren, ikke andet. i: det gør kun ondt.. og jeg vil rigtig meget gerne prøve at ornanere ..s:

Svar:
Hej pige 12 år
Tak for dine spørgsmål, rigtig dejligt at du skriver ind til os!
Jeg ved godt at det desværre ikke er det her svar du ønsker dig og jeg vil ønske at jeg kunne give dig et råd til hvad du kan gøre uden at skulle fortælle nogen om det, men jeg er nød til at anbefale dig at du får din læge til lige at kigge på dine skamlæber, jeg kan desværre ikke ud fra din beskrivelse give dig et sikkert svar. Du skal vide at det er helt almindeligt og normalt at skamlæber kan være forskellige i størrelser, men det at du har lidt ondt i den ene og ikke kan mærke noget i den anden samt den store farveforskel synes jeg lægen lige skal kigge på. Jeg forstår godt at det kan føles svært lige at fortælle sin mor om noget lidt intimt og privat, men din mor har helt sikkert selv oplevet frustationer der hun var i din alder og kender helt bestemt til flere lægebesøg og kan på den måde støtte dig. Det er helt almindeligt at blive tjekket jævnligt hos lægen, din læge er uddannet og har dagligt mange personer til konsultation, vedkommende har det der hedder tavshedspligt det vil sige at han ikke må sige noget til nogen om hvad i har talt om.
Onani
Det er meget forskelligt hvornår man føler lyst og er klar til at røre ved sig selv, det skal ikke gøre ondt eller være ubehageligt, lysten skal føles natulig. Det kan sagtens handle om at du ikke helt er kommet i puberteten endnu og derfor ikke oplever lysten endnu, kan også handle om at du er for hård ved dig selv og ikke giver dig tid til at slappe af og nyde det der sker, hvis du presser dig selv, kan det  blive en ubehagelig oplevelse og det er bestemt ikke meningen.
Du skriver at du kun oplever at det gør ondt at stikke en finger op i skeden, det skal det ikke så derfor vil jeg anbefale dig at du stopper med det i en tid og istedet begynder at røre dig sig andre steder på kroppen feks. på brystvorterne, maven, omkring skamlæberne og andre steder som du føler er dejligt, du kan feks. starte med at kærtegne dig selv uden på tøjet. Hav god tid og pres dig ikke til noget som ikke er rart, det er vigtigt at det føles behageligt.
Venlig Hilsen
Sascha